Prawo i Podatki Unii Europejskiej 6/2005 z 01.06.2005, str. 6
Data publikacji: 27.06.2018
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego wspierający działania w przedmiocie „Rozwój społeczeństwa informacyjnego”
Wyrównywanie różnic rozwoju pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi i regionami jest konieczne dla prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego Wspólnoty oraz polepszenia jakości życia społeczeństwa w państwach członkowskich. Ażeby wymieniony cel osiągnąć, niezbędne staje się skuteczne przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów oraz wspieranie wzrostu konkurencyjności regionów.
ARLETA STEFANICKA
specjalista ds. projektów europejskich
w Ośrodku Doskonalenia Kadry Kierowniczej Oświaty VULCAN we Wrocławiu
Fundusze strukturalne stanowią główny instrument polityki strukturalnej Unii Europejskiej. Obecnie działają cztery fundusze strukturalne, do których zalicza się: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejski Fundusz Społeczny (EFS), Finansowy Instrument Wspierania Rybołówstwa (FIWR) i Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR)1. Zasadniczym celem przedmiotowej polityki jest zapewnienie harmonijnego rozwoju całej Wspólnoty i spójności społeczno-gospodarczej krajów członkowskich. Wsparcie funduszy kierowane jest do tych sektorów gospodarki oraz regionów, które bez pomocy strukturalnej nie są w stanie osiągnąć średniego standardu unijnego.
Polska z momentem przystąpienia do Unii Europejskiej uzyskała realną możliwość korzystania ze wsparcia wymienionych funduszy, w tym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zadania oraz zakres stosowania tego funduszu zostały zdefiniowane szczegółowo w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1783/1999 z 12 lipca 1999 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Poniższy materiał traktuje o warunkach uzyskania przez uprawnione podmioty wsparcia z tego funduszu w związku z wdrażaniem projektów obejmujących działania w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
Pojęcie „projekt” definiowane jest jako działanie lub zestaw działań zmierzających do osiągnięcia pewnego, w miarę precyzyjnie określonego celu. Cel ten najczęściej określany jest w wielkościach naturalnych i w przypadku projektów dotyczących rozwoju społeczeństwa informacyjnego wiąże się z poprawą jakości obsługi komunikacyjnej mieszkańców i dostępu do usług Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT) dla mieszkańców obszaru objętego projektem.
