Prawo i Podatki Unii Europejskiej 7/2005 z 01.07.2005, str. 80
Data publikacji: 03.07.2018
Wsparcie w zakresie internacjonalizacji przedsiębiorstw. Dofinansowanie udziału firm w targach i wystawach międzynarodowych oraz wyjazdowych misjach gospodarczych
Polscy przedsiębiorcy, pragnący poprawić swoją pozycję konkurencyjną na jednolitym rynku europejskim, mogą ubiegać się o pomoc finansową na ten cel w ramach unijnych funduszy strukturalnych. Na szczególną uwagę zasługuje program, który przewiduje dofinansowanie rodzimych firm w zakresie ich udziału w imprezach targowo-wystawienniczych za granicą oraz zagranicznych misjach gospodarczych. Poddziałanie 2.2.2. Wsparcie w zakresie internacjonalizacji przedsiębiorstw, bo o nim mowa, jest częścią Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006. Na dofinansowanie udziału polskich przedsiębiorców w zagranicznych targach i misjach gospodarczych przeznaczona została kwota 83,4 mln euro, z czego 29,3 mln euro pochodzić ma ze środków unijnych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
SZYMON NAROŻNIAK
Kto może uzyskać wsparcie i w jakiej wysokości?
O dofinansowanie udziału w zagranicznych targach i misjach gospodarczych mogą ubiegać się wszystkie przedsiębiorstwa, które prowadzą działalność gospodarczą na terytorium Polski. Przy ubieganiu się o pomoc finansową nie ma przy tym znaczenia, jakiej wielkości jest przedsiębiorstwo, choć w założeniach do programu podkreślono, że szansę na uzyskanie dofinansowania mają przede wszystkim firmy z sektora MSP. Z dofinansowania wyłączona jest jedynie niewielka część firm prowadząca działalność w ściśle określonym zakresie. Wyjątki dotyczą w szczególności1:
• rolnictwa, rybołówstwa i akwakultury,
• transportu,
• pomocy udzielanej dla działalności związanej z eksportem, jeżeli pomoc jest bezpośrednio związana z ilością eksportowanych produktów, utworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności eksportowej, z wyjątkiem pomocy na pokrycie kosztów udziału w targach handlowych i badaniach lub usług konsultingowych przeprowadzanych w celu wprowadzenia nowego bądź istniejącego produktu na nowy rynek,