Prawo i Podatki Unii Europejskiej 9/2005 z 01.09.2005, str. 25
Data publikacji: 01.07.2018
Europejski Kodeks Dobrej Administracji - analiza postanowień a polski system prawny (cz. I)
6 września 2001 roku Parlament Europejski przyjął rezolucję aprobującą Kodeks Dobrej Administracji (dalej EKDA), który powinien być respektowany przez instytucje Unii Europejskiej, ich administracje oraz przez urzędników w ich relacjach z obywatelami.
dr JOANNA HELIOS
Pomysł kodeksu przedstawił w 1998 roku deputowany do Parlamentu Europejskiego i jednocześnie sprawozdawca dla Komitetu ds. Petycji Parlamentu Europejskiego Roy Perry. Szkic kodeksu przygotował europejski ombudsman Jacob Soderman (pierwszy Rzecznik Praw Obywatelskich Unii Europejskiej) i jako własną inicjatywę zaprezentował na forum Parlamentu Europejskiego. W jednym ze swoich wystąpień stwierdził, . Rezolucja Parlamentu Europejskiego bazuje z jednej strony na propozycji ombudsmana, z pewnymi zmianami wprowadzonymi przez Perry’ego. Kodeks składa się z 27 artykułów, które odnoszą się do wszystkich urzędników zatrudnionych w służbie publicznej. Kodeks Dobrej Administracji jest zbiorem standardów określających obowiązki urzędników administracyjnych oraz innych funkcjonariuszy zatrudnionych w urzędach i instytucjach państwowych. Według tej regulacji, podstawowym prawem obywatela Unii Europejskiej jest domaganie się zgodnego z prawem i bez zbędnej zwłoki rozpatrywania sprawy wniesionej do urzędu. Dokument ujmuje wszystkie podstawowe zasady „dobrej praktyki administracyjnej”.
