Prawo i Podatki Unii Europejskiej 1/2006 z 01.01.2006, str. 8
Data publikacji: 27.06.2018
Opodatkowanie akcyzą samochodów używanych sprowadzanych z państw członkowskich UE (cz. II)
MARCIN PIŁASZEWICZ
Orzecznictwo Trybunału i możliwość zastosowania orzeczeń do polskiego podatku akcyzowego
Uwagi zawarte w sprawie rozstrzygniętej orzeczeniem z 9 maja 1985 r. Michel Humblot p. Directeur des services fiscaux13 można odnieść do zróżnicowania traktowania sprzedaży i nabycia samochodów używanych w zależności od tego, czy były nabyte i używane jako samochody nowe na terenie Polski i następnie na terenie Polski sprzedane, czy też były nabyte i używane jako samochody nowe na terenie innego państwa członkowskiego i następnie sprzedane i zarejestrowane na terenie Polski. Odmienność sytuacji polega na tym, że podatek akcyzowy jest w Polsce wymagany od każdego pojazdu, przed jego pierwszą rejestracją, czyli zarówno od samochodów polskich, jak i pochodzenia zagranicznego, natomiast przywołane orzeczenie dotyczy francuskiego podatku drogowego, który rósł proporcjonalnie do 1600 cm3, zaś po przekroczeniu tej granicy wysokość podatku rosła skokowo, prawie pięciokrotnie. W celu wyjaśnienia sytuacji, która była rozważana przez Trybunał, należy zauważyć fakt, że we Francji nie były produkowane pojazdy o pojemności powyżej 1600 cm3, czyli nie mogły one być poddane temu podatkowi. Pośrednie zróżnicowane traktowanie samochodów krajowych i zagranicznych uznane zostało przez Trybunał za zjawisko będące naruszeniem art. 90 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Warto przy tym wiedzieć, że rozstrzygnięcie o odmiennej treści w podobnej sprawie o nienaruszeniu zasady z art. 90 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską zapadło w sprawie C-132/88 Komisja p. Grecji, w której uznano progresywny podatek drogowy za zgodny z art. 90 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską ze względu na zachowaną możliwość wyboru przez klienta samochodów ze słabszymi silnikami, gdzie samochody greckie konkurowały z produktami importowanymi.
Handel samochodami używanymi sprowadzanymi z innych państw członkowskich jest istotnym składnikiem polskiego rynku samochodów używanych i dominuje, przede wszystkim biorąc pod uwagę ilość oferowanych pojazdów i wysokość ceny, nad obrotem polskimi samochodami używanymi. Nie można zatem stwierdzić, że wprowadzenie obowiązku w podatku akcyzowym na samochody używane sprowadzane z innych państw członkowskich powoduje spadek ich konkurencyjności czy wykluczenie ich sprzedaży i - w rezultacie - naruszenie art. 90 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
