Prawo i Podatki Unii Europejskiej 1/2006 z 01.01.2006, str. 36
Data publikacji: 27.06.2018
Zobowiązania polskich przedsiębiorstw w kontekście polityki energetycznej Wspólnoty
Artykuł wskazuje kierunki dalszej ewolucji sektora energetycznego w Polsce oraz wynikające z tego zobowiązania dla przedsiębiorstw z sektora naftowego, gazowego, górnictwa oraz elektroenergetyki. Tłem dla tych rozważań będą kierunki ewolucji obecnej i przyszłej polityki energetycznej Unii.
dr ROBERT ZAJDLER
Departament Prawa Unii Europejskiej, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej
Ewolucja polityki energetycznej
Lata sześćdziesiąte i siedemdziesiąte to okres niezbilansowanych potrzeb i możliwości produkcyjnych na rynku energetycznym. Górnictwo węgla kamiennego posiadało duże nadwyżki produkcyjne1. Bezpieczne i tanie dostawy ropy naftowej nie wymuszały podejmowania żadnych wspólnych działań2. Podjęto w tym okresie próby stworzenia wspólnej polityki energetycznej, które wynikały z konieczności zapewnienia dostaw, znalezienia nowych źródeł energii oraz zapewnienia konkurencji w sektorze. Były to jednak deklaracje, które nie przełożyły się na praktyczne działania do czasu zaistnienia kryzysów naftowych lat siedemdziesiątych.
Lata siedemdziesiąte i początek osiemdziesiątych przyniósł dwa kryzysy naftowe, których konsekwencją były problemy z zapewnieniem bezpieczeństwa dostaw energii, niestabilnością cen energii oraz z zachwianym bilansem płatniczym. Brak skoordynowanych działań przeciw skutkom tych kryzysów uświadomił Wspólnocie potrzebę wspólnej polityki w tej dziedzinie. W celu instytucjonalnego rozwiązania tych problemów stworzono Międzynarodową Agencję Energetyczną, która miała w pierwszej fazie zapanować nad rynkiem ropy naftowej3. Docelowo miała ujednolicać globalną politykę energetyczną.
W tym czasie problematyka dostaw energii była kwestią priorytetową. Kryzysy naftowe ukazały słaby punkt funkcjonowania rynku wewnętrznego. W ich wyniku Wspólnota podjęła pierwsze próby dokonania wspólnej regulacji tego sektora. Stworzono dyrektywy dotyczące minimalnych zapasów ropy naftowej oraz środki redukujące perturbacje w dostawach ropy naftowej i produktów naftowych. Polityka ta była jednak najsłabszą polityką wspólnotową.
