Prawo i Podatki Unii Europejskiej 4/2006 z 01.04.2006, str. 25
Data publikacji: 29.06.2018
Polski przedsiębiorca wobec postępowań antydumpingowych w Stanach Zjednoczonych
Choć to Unia Europejska wiedzie prym w światowym eksporcie, a Stany Zjednoczone sprzedają mniej towarów za granicę niż UE (a nawet mniej niż same Niemcy), to jednak w imporcie nie mają sobie równych1. Stąd tak istotną sprawą dla eksporterów z całego świata, w tym z Polski, jest obecność na rynku amerykańskim.
KATARZYNA KŁACZYŃSKA
MONIKA MACURA
Gospodarka amerykańska - jedna z najbardziej liberalnych na świecie - jest chroniona i kontrolowana w dziedzinie zewnętrznej wymiany handlowej przez dwie instytucje: Ministerstwo Handlu (Department of Commerce - DoC) oraz Komisję Handlu Międzynarodowego (International Trade Commision - ITC), które opierają swoje działania na dwóch podstawowych aktach prawnych regulujących zasady ochrony konkurencji na rynku Stanów Zjednoczonych, w tym procedurę postępowania antydumpingowego (AD).
Do wspomnianych regulacji należy rozdział VII ustawy celnej2 (Tariff Act) z 1930 r. oraz postanowienia dotyczące postępowania antydumpingowego zawarte w Układzie Ogólnym w Sprawie Taryf Celnych i Handlu (GATT), przyjętym przez członków Światowej Organizacji Handlu (WTO) w 1994 r.3.
Wszczęcie postępowania AD - czym jest dumping?
Amerykańscy przedsiębiorcy mogą się bronić przed nieuczciwymi konkurentami z zagranicy składając wniosek do ministerstwa handlu, w którym informują o produkcie, co do którego istnieje podejrzenie . Ustawa celna w art. 771(9) szczegółowo określa, jakie podmioty mogą złożyć wniosek o wszczęcie postępowania, zaliczając do nich krajowych producentów i sprzedawców produktu podobnego do produktu objętego postępowaniem.
