Prawo i Podatki Unii Europejskiej 6/2006 z 01.06.2006, str. 22
Data publikacji: 26.06.2018
Zakaz rozpowszechniania nieuczciwych praktyk handlowych, w tym reklamy wprowadzającej w błąd
Wraz ze swobodą przepływu towarów i usług na Jednolitym Rynku Europejskim koniecznością stała się ochrona praw konsumenta w ramach zawieranych transakcji transgranicznych. Coraz częściej producenci, przedsiębiorcy, aby pozyskać klientów, dopuszczają się zakazanych praktyk, a lansowane przez nich reklamy wprowadzają w błąd. W szczególności ich celem jest sprzedaż własnych wyrobów, bez względu na to, czy reklama mówi prawdę czy też nie. Oczywiście reklama nie może wprowadzać konsumenta w błąd.
HANNA BAJOREK-ZIAJA
Rozgoryczony konsument, zapominając o nieformalnych sposobach rozwiązania zaistniałej sytuacji, zwraca się do sądu o sprawiedliwe rozstrzygnięcie. Problem zaczyna pojawiać się wtedy, gdy zajście ma charakter transgraniczny.
Regulacje prawne
Ustawodawstwa państw członkowskich wykazują istotne różnice, które mogą powodować znaczne zakłócenia konkurencji oraz tworzyć przeszkody dla sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego. W dziedzinie reklamy dyrektywa Rady 84/450/EWG z 10 września 1984 r., dotycząca reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej1, ustanawia minimalne kryteria harmonizacji przepisów prawnych w zakresie reklamy wprowadzającej w błąd. Jednakże nie stoi na przeszkodzie utrzymaniu lub przyjęciu przez państwa członkowskie środków zapewniających szerszą ochronę konsumentów. W rezultacie przepisy państw członkowskich w zakresie reklamy wprowadzającej w błąd znacznie się od siebie różnią.
W konsekwencji różnice te powodują niezrozumienie, które z przepisów krajowych mają zastosowanie do nieuczciwych praktyk handlowych szkodzących interesom gospodarczym konsumentów oraz tworzą liczne bariery mające wpływ na sytuację przedsiębiorstw i konsumentów. Bariery te zwiększają koszty ponoszone przez przedsiębiorstwa w związku z korzystaniem przez nie ze swobód na rynku wewnętrznym, w szczególności w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorstwa działalności transgranicznej w dziedzinie marketingu, kampanii reklamowych i promocji sprzedaży. Bariery pozbawiają również konsumentów pewności co do ich praw i sprawiają, że tracą oni zaufanie do rynku wewnętrznego.
