Prawo i Podatki Unii Europejskiej 9/2006 z 01.09.2006, str. 2
Data publikacji: 29.06.2018
Konsekwencje zmian wspólnotowego prawa konkurencji dla przedsiębiorców
Reforma wspólnotowego prawa konkurencji1 w istotny sposób zmieniła zasady współpracy między Komisją Europejską (KE) a krajowymi organami ochrony konkurencji i sądami krajowymi oraz wprowadziła możliwość wypracowywania wraz z przedsiębiorcami, których postępowanie jest przedmiotem badania Komisji Europejskiej, takich rozwiązań, by praktyki czy porozumienia stosowane przez tych przedsiębiorców nie naruszały reguł konkurencji. Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie czytelnikowi wybranych zagadnień związanych ze skutkami publiczno- i prywatnoprawnymi wprowadzonych zmian.
ALDONA PIOTROWSKA
Uniwersytet Jagielloński Katedra Publicznego Prawa Gospodarczego
Zagadnienia ogólne
Reforma wspólnotowego prawa konkurencji ma na celu skuteczniejsze realizowanie celów Wspólnoty, tj. zapewnienie niezakłóconej konkurencji, wobec nowych wyzwań związanych z rozszerzeniem UE i dotychczasową niewydolnością scentralizowanego systemu. Zapewnienie niezakłóconej konkurencji jest możliwe tylko w warunkach poszanowania tzw. skutecznej konkurencji, tj. „musi występować tyle konkurencji, żeby spełnione były cele Traktatu, a zwłaszcza żeby zbudowany został jeden rynek o charakterze wewnętrznym”. Podstawą skutecznej konkurencji jest samodzielność podejmowania decyzji gospodarczych przez przedsiębiorstwa i konsumentów2.
Dotychczasowy system ochrony konkurencji był oparty z jednej strony na dualnym systemie stosowania art. 81 ust. 1 i art 82 TWE: na szczeblu krajowym - przez administracyjne organy ochrony konkurencji i sądy, a na szczeblu wspólnotowym - przez KE, z drugiej strony na wyłącznym stosowaniu art. 81 ust. 3 TWE przez KE3.
Podstawowe założenia reformy prawa konkurencji obejmują: decentralizację uprawnień do stosowania art. 81 i 82 TWE pomiędzy KE i krajowe organy ochrony konkurencji oraz sądy krajowe; pozostawienie rozstrzygnięć KE tylko w najcięższych przypadkach; zlikwidowanie systemu indywidualnych wyłączeń; kontrolę porozumień, decyzji praktyk; wprowadzenie możliwości indywidualnego cofnięcia wyłączenia określonych kategorii porozumień, decyzji lub uzgodnionych praktyk przewidziane w rozporządzeniach wyłączających stosowanie art. 81 ust. 1 TWE, a także ścisłą współpracę KE i krajowych organów ochrony konkurencji oraz sądów krajowych w kwestii wymiany informacji, dotyczących stosowania art. 81 i 82 TWE.
