Prawo i Podatki Unii Europejskiej 10/2006 z 01.10.2006 [dodatek: Prawo i Podatki Unii Europejskiej, str. 7]
Data publikacji: 28.06.2018
Przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych - implementacja przepisów unijnych
25 czerwca 2000 r. została uchwalona dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/35/WE w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych (dalej w skrócie „dyrektywa”)1. Jej przyjęcie było poprzedzone kilkuletnimi pracami. Warto przypomnieć, iż 17 lipca 1997 r. Komisja opublikowała sprawozdanie dotyczące opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych2, w którym zawarte są wyniki oceny skutków zalecenia Komisji z 12 maja 1995 roku dotyczącego terminów płatności w transakcjach handlowych.
BARTOSZ DRANIEWICZ
radca prawny, Kancelaria Adwokacko-Radcowska B. Draniewicz i W. Peterek s.c. w Warszawie, doktorant w INP PAN
W sprawozdaniu tym zostało wskazane, iż nadmiernie długie terminy płatności oraz opóźnienia w płatnościach są przyczyną znacznych obciążeń administracyjnych i finansowych dla przedsiębiorstw, zwłaszcza małych i średnich. Ponadto problemy te są poważną przyczyną niewypłacalności, co zagraża przetrwaniu tych przedsiębiorstw i może spowodować utratę licznych miejsc pracy.
Państwa członkowskie były zobligowane do implementowania postanowień dyrektywy do 8 sierpnia 2002 r. Polska wstępując do Unii Europejskiej z dniem 1 maja 2004 roku była przygotowana na realizację jej postanowień. W tym bowiem zakresie obowiązywała już druga ustawa, która miała implementować jej postanowienia. Od 1 stycznia 2004 r. obowiązywała bowiem ustawa z 12 czerwca 2003 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (dalej w skrócie „ustawa o terminach zapłaty” lub „ustawa”)3. Ustawa ta uchyliła obowiązywanie ustawy z 6 września 2001 r. o terminach zapłaty w obrocie gospodarczym4. Nadto część materii zawartej w dyrektywie była przedmiotem regulacji zawartej w kodeksie cywilnym, kodeksie postępowania cywilnego, prawie zamówień publicznych.
Zakres
Zakres zastosowania dyrektywy został określony już w jej art. 1, w którym znajduje się postanowienie, że ma ona zastosowanie do wszelkich należności, które stanowią wynagrodzenie w transakcjach handlowych. W art. 2 ust. 1 dyrektywy została sformułowana definicja regulacyjna „transakcji handlowej”. Zgodnie z tym przepisem przez „transakcję handlową” należy rozumieć transakcję między przedsiębiorstwami lub między przedsiębiorstwami a władzami publicznymi, które prowadzą do dostawy towarów lub świadczenia usług za zapłatą. W powyższej definicji znajdują się kolejne dwa pojęcia, na których zdefiniowanie zdecydował się prawodawca europejski w tym samym artykule, mianowicie, „przedsiębiorstwo” i „władza publiczna”. „Władza publiczna” oznacza każdego publicznego zleceniodawcę lub podmiot zamawiający w rozumieniu dyrektywy dotyczącej zamówień publicznych (92/50/EWG, 93/36/EWG, 93/37/EWG, 93/38/EWG). „Przedsiębiorstwo” oznacza zaś każdą organizację działającą w ramach swojej niezależnej działalności gospodarczej lub zawodowej, nawet jeśli jest ona prowadzona przez jedną osobę.
