Prawo i Podatki Unii Europejskiej 10/2006 z 01.10.2006, str. 48
Data publikacji: 28.06.2018
Podatki samochodowe
Obecny podział rynku samochodów osobowych ze względu na obciążenia podatkowe uniemożliwia przemysłowi motoryzacyjnemu produkcję samochodów osobowych o podobnych specyfikacjach technicznych na całym obszarze rynku wewnętrznego. Powoduje to znaczące różnice między ceną przed opodatkowaniem a ceną płaconą przez konsumenta. Różne systemy opodatkowania mają także wpływ na możliwości ograniczania emisji dwutlenku węgla.
dr ANNA CZAJKOWSKA
ALMAMER, Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Warszawie
Parlament Europejski zatwierdził1 wniosek Komisji dotyczący dyrektywy w sprawie podatków związanych z samochodami osobowymi.
Cel wniosku
Jak podano w uzasadnieniu do wniosku, istnienie i funkcjonowanie 25 różnych systemów podatkowych w odniesieniu do samochodów osobowych w UE powoduje przeszkody, takie jak podwójne opodatkowanie, transgraniczny przepływ samochodów z przyczyn podatkowych, zakłócenia i niewydolność, które utrudniają właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego. Obecnie obywatele europejscy są zmuszeni do podwójnej zapłaty podatku rejestracyjnego (PR), podlegają uciążliwym procedurom administracyjnym, dodatkowym kosztom, stracie czasu i innym przeszkodom w swobodnym przepływie ich samochodów osobowych na obszarze Wspólnoty. Duże różnice w systemach podatkowych dotyczących samochodów osobowych mają negatywny wpływ na możliwości osiągania przez przemysł motoryzacyjny oczekiwanych korzyści wynikających z działania na Jednolitym Rynku. Ponadto Komisja zwraca uwagę, że samochody osobowe są głównym źródłem emisji dwutlenku węgla, przez co mają szczególne znaczenie dla UE w zakresie ochrony środowiska, a konkretnie wykonania zobowiązań UE wynikających z protokołu z Kioto. Środki natury podatkowej stanowią jeden z trzech filarów strategii Wspólnoty, mającej na celu redukcję emisji dwutlenku węgla przez samochody osobowe.
