Koncepcja wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania dla osób prawnych
Celem niniejszego artykułu, prócz przedstawienia ogólnych celów projektu, jest bliższe przybliżenie problematyki w zakresie prac nad koncepcją dochodu oraz kosztów uzyskania przychodu.
Paweł Selera LL.M
pracownik firmy PricewaterhouseCoopers, oddział w Düsseldorfie
Unia Europejska dąży do osiągnięcia niezwykle ambitnego planu, by stać się najbardziej konkurencyjną i dynamiczną gospodarką na świecie. Ten strategiczny cel został sformułowany przez Radę Europejską na szczycie w Lizbonie w marcu 2000 r. Jednym z głównych instrumentów mających uczynić ten cel realnym jest wspólnotowa polityka podatkowa1.
Założenia i cele projektu
Komisja Europejska podjęła prace mające prowadzić w efekcie do bardzo znaczącej, na niespotykaną dotąd skalę, harmonizacji podatków dochodowych od przedsiębiorstw w ramach UE. Nie jest to przy tym jeden z kolejnych „żmudnych” etapów w harmonizacji podatków bezpośrednich, lecz jest to koncepcja prowadząca do zmian o charakterze fundamentalnym („jakościowym”) dla opodatkowania przedsiębiorstw w UE2. Jednym z najważniejszych (jeśli nie najważniejszym) projektów jest wprowadzenie wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania (Common Consolidated Corporate Tax Base, CCC TB) mającej zastosowanie dla inwestujących w obszarze Unii Europejskiej przedsiębiorstw. Komisja podkreśla jednak, iż mimo wielu niekwestionowanych zalet projektu, wprowadzenie w życie CCC TB nie zmieni faktu, iż przedsiębiorcy będą musieli stawiać w dalszym ciągu czoło 27 różnym systemom podatkowym.
Komisja potwierdziła, iż planuje zaprezentować finalną wersję projektu pod koniec 2008 r3. Już w 2001 r. KE stwierdziła, że wprowadzenie wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania dla działających na skalę europejską przedsiębiorstw jest jedynym środkiem prowadzącym między innymi do znacznego zredukowania kosztów wynikających z potrzeby konfrontacji wielu systemów podatkowych, rozwiązania problemu (w ramach UE) wynikającego z cen transferowych, zezwolenia na kompensację i porównywalną konsolidację zysków i strat na poziomie UE, ułatwienia wielu międzynarodowych procesów restrukturyzacyjnych czy wyeliminowania ryzyka podwójnego opodatkowania dywidend (dywidendy wypłacane pomiędzy spółkami objętymi zakresem obowiązywania CCC TB nie podlegałyby w ogóle opodatkowaniu).
