Koncepcja wpływu na handel między państwami członkowskimi - kryterium stosowania wspólnotowego prawa konkurencji (cz. I)
Wspólnotowe prawo konkurencji wyznacza wyraźną granicę stosowania prawa wspólnotowego i prawa konkurencji każdego państwa członkowskiego. Porozumienia, decyzje, uzgodnione praktyki, praktyki nadużywania pozycji dominującej nie wchodzą w zakres art. 81 i 82 TWE, chyba że są zdolne wpływać na handel pomiędzy państwami członkowskimi, a także których celem albo skutkiem jest zapobieganie, zniekształcanie lub ograniczanie konkurencji.
dr Zbigniew Jurczyk
Te dwa wymagania, tj. wpływ na handel międzypaństwowy oraz antykonkurencyjne cele lub skutki, są wymaganiami oddzielnymi, a jednocześnie muszą wystąpić łącznie, aby dane przypadki naruszenia reguł konkurencji podpadały pod jurysdykcję prawa wspólnotowego. Jednak tylko kryterium wpływu na handel między państwami członkowskimi jest autonomicznym kryterium jurysdykcyjnym, które określa zakres stosowania europejskiego prawa konkurencji. Jednocześnie uregulowania wspólnotowe nie ograniczają państw członkowskich w przyjmowaniu i stosowaniu na swoim terytorium bardziej rygorystycznych krajowych przepisów prawa konkurencji, które zakazują lub nakładają sankcje na jednostronne praktyki stosowane przez przedsiębiorstwa1.
Interpretacja rozumienia słów „wpływu na handel” między państwami członkowskim rozwijała się stopniowo2. W pierwszym wyroku w tej sprawie STM (1966) Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) wypowiedział się w sposób następujący: „Dla spełnienia tego wymagania musi być możliwe do przewidzenia z dostatecznym stopniem prawdopodobieństwa na bazie ustanowienia obiektywnych czynników prawa lub faktów, że porozumienie o którym mowa, może mieć wpływ, bezpośredni lub pośredni, aktualny lub potencjalny, na wzór handlu między państwami członkowskimi”3.
Zaledwie dwa tygodnie później w orzeczeniu (1966) Trybunał rozwinął znaczenie tego wymogu, stwierdzając, że celem jego jest ustalenie granicy pomiędzy prawem wspólnotowym i prawem konkurencji państw członkowskich w kontekście reguł konkurencji. Uznał on, że porozumienie mające na celu zapobieganie, ograniczanie lub zniekształcanie konkurencji będzie objęte zakazem art. 81 ust. 1 TWE, jeżeli jednocześnie będzie mieć wpływy na handel między państwami członkowskimi, w innym przypadku nie będzie ono podlegać zakazowi.
