Dyrektywa lusterkowa
Parlament Europejski zatwierdził 10 maja 2007 r. dyrektywę w sprawie doposażania samochodów ciężarowych zarejestrowanych we Wspólnocie.
Celem wniosku Komisji dotyczącego dyrektywy było bezpieczeństwo użytkowników dróg, a w szczególności zagrożonych użytkowników dróg, takich jak piesi, rowerzyści i motocykliści.
Jak podano w uzasadnieniu do wniosku1, jest to grupa użytkowników szczególnie narażonych na ryzyko wypadków z udziałem samochodów ciężarowych posiadających martwe pole z boku po stronie pasażera. Istnieją już przepisy wprowadzające od 2006/2007 r. obowiązek posiadania przez samochody ciężarowe zestawu bardziej skutecznych lusterek. Jednak samochody ciężarowe wprowadzone do ruchu drogowego będą mogły nadal uczestniczyć w ruchu drogowym, mimo iż ich pole widzenia pośredniego nie ulegnie poprawie. Komisja proponuje objęcie samochodów ciężarowych, wprowadzonych do ruchu drogowego, wymogami dotyczącymi bocznego pola widzenia pośredniego, które w chwili obecnej stosuje się wyłącznie do nowych pojazdów.
Komisja, składając wniosek do Parlamentu, wzięła pod uwagę fakt, że duża liczba wypadków jest powodowana przez kierujących większymi pojazdami, którzy nie dostrzegają na drodze innych użytkowników znajdujących się w bardzo bliskiej odległości od prowadzonych przez nich pojazdów lub obok nich. Każdego roku w takich okolicznościach ginie w Europie 400 osób. Z tego powodu Parlament Europejski i Rada przyjęły dyrektywę 2003/97/WE w sprawie zbliżenia przepisów państw członkowskich w odniesieniu do homologacji typu urządzeń służących do pośredniego widzenia oraz pojazdów wyposażonych w te urządzenia, zmieniającą dyrektywę 70/156/EWG i uchylającą dyrektywę 71/127/EWG. Zgodnie z tą dyrektywą organy państw członkowskich mogą wydać homologację nowych typów pojazdów od 2006 r. i nowych pojazdów od 2007 r. tylko wtedy, jeżeli są one wyposażone w zestaw lusterek i inne systemy widzenia pośredniego spełniające określone wymogi mające na celu zmniejszenie martwego pola tych pojazdów.
