Elektroniczna administracja celna
W połowie 2003 roku Dyrekcja Generalna ds. Podatków i Unii Celnej Komisji Europejskiej wystąpiła z propozycją stworzenia programu „Elektroniczne Cło” (ang. e-customs), dzięki któremu powstałyby jak najlepsze warunki dla funkcjonowania przedsiębiorców w ramach unii celnej i jednocześnie wyposażenie administracji celnych w państwach członkowskich Unii Europejskiej we właściwe narzędzia informatyczne, pozwalające m.in. na poprawę współpracy z podmiotami gospodarczymi, a także na polepszenie nadzoru celnego nad towarami wprowadzanymi, przemieszczanymi i wyprowadzanymi do/z obszaru UE.
Piotr Wodziczko
Systemy informatyczne w administracji celnej mają na celu usprawnienie dokonywania odpraw celnych, zwalczanie oszustw, przestępczości zorganizowanej i terroryzmowi, mają zapewniać ochronę własności intelektualnej i dziedzictwa kulturowego, zwiększać bezpieczeństwo towarów i handlu międzynarodowego, zapewniać poprawę ochrony zdrowia i środowiska, jak również pozwalać na płynny przepływ danych pomiędzy krajami UE.
Należy zaznaczyć, że dzięki tym narzędziom administracje celne w UE będą działać jak jedna skonsolidowana administracja. Program „Elektroniczne Cło” zapewni usługi w zakresie e-administracji celnej na szczeblu Unii Europejskiej dla skutecznej, bezpiecznej i efektywnej wymiany komunikacji pomiędzy administracjami celnymi w krajach członkowskich.
Ponadto e-customs ułatwi logistykę dostaw oraz formalności celne przy przywozie oraz przy wywozie towarów z obszaru UE, a tym samym ograniczy ryzyko zagrożeń w zakresie ochrony i bezpieczeństwa obywateli.
I tak, w grudniu 2003 r. Komisja Europejska wydała komunikat w sprawie prostego i bezpapierowego środowiska dla cła i handlu tzw. program „e-customs”.
Projekt takiego programu już został zaakceptowany, a obecnie zostaje stopniowo przyjmowany i wprowadzany w poszczególnych krajach UE.
Należy przy tym zaznaczyć, że prace związane z „e-customs” opierają się na trzech filarach, a mianowicie legislacyjnym, operacyjnym i technicznym.
