E-umiejętności na XXI wiek
Komisja przyjęła i przekazała do Parlamentu specjalny komunikat dotyczący e-umiejętności i wspierania konkurencyjności, wzrostu i zatrudnienia w UE.
W komunikacie1 Komisja uznaje, że innowacje i wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) stanowią dwa istotne elementy odnowionej strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Dlatego należy pilnie zająć się kwestią umiejętności związanych z TIK (e-umiejętności) w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych specjalistów i użytkowników w celu spełnienia wymogów przemysłu i aby każdy obywatel potrafił korzystać z technologii cyfrowej w kontekście uczenia się przez całe życie. Unia Europejska może stworzyć w tym celu forum dla wymiany najlepszych praktyk i ściśle ukierunkowanych rozwiązań wypracowanych w ramach dialogu z zainteresowanymi stronami.
Główne zadania
Rozwój TIK zawsze podlegał wahaniom, występowały fazy wzrostu i spadku aktywności. Według ostatnich szacunków w UE pracuje 4,2 mln specjalistów TIK, a około 180 mln ludzi korzysta z TIK w pracy. Z badania dotyczącego podaży i popytu na e-umiejętności w latach 1998-2004 wynika, że w tym okresie szacunkowa liczba zatrudnionych specjalistów TIK wzrosła o około 48 proc. Po kulminacji w 2001 r. nastąpił spadek w 2003 r. Są pewne przesłanki wskazujące na cykliczność tego procesu, toteż Europejskie Forum ds. e-umiejętności ostrzegło, że ponownie wystąpią znaczne braki w zakresie e-umiejętności i wezwało do opracowania długoterminowej agendy w tym zakresie. W sprawozdaniu dotyczącym przemysłu z 2005 r. przewidziano, że w 2008 r. w całej Europie będzie brakować pół miliona ludzi posiadających umiejętności w dziedzinie zaawansowanych technologii sieciowych. Badanie sektora e-biznesu przeprowadzone w 2006 r. wykazało, że przedsiębiorstwa spodziewają się niedoboru specjalistów TIK, w szczególności w zakresie strategii TIK, bezpieczeństwa i nowych rozwiązań biznesowych. Niedobór specjalistów TIK jest problemem spowodowanym postępem technologicznym i dynamicznym rozwojem działalności TIK w porównaniu ze stosunkowo niską podażą i dostępnością odpowiednio wykształconych nowych pracowników i przedsiębiorców. Zjawisko to uwidoczniło się zwłaszcza wraz z upowszechnianiem się internetu.
