Dyrektywa w sprawie opłat lotniskowych
W Parlamencie trwają prace związane z wnioskiem Komisji dotyczącym uregulowania dyrektywą sprawy opłat lotniskowych.
Uzasadniając wniosek1 Komisja stwierdziła, że aktualnie stawki za korzystanie z infrastruktury portów lotniczych są regulowane na poziomie krajowym przy użyciu systemów, które nie zawsze są odpowiednio uzasadnione, a informacje na ich temat są niewystarczające. Nie istnieje żaden sposób systematycznego konsultowania się z użytkownikami we wszystkich portach lotniczych UE przed ustaleniem wysokości opłat ani przed wprowadzeniem zmian do systemu ich pobierania.
Użytkownicy portów lotniczych nie są zazwyczaj informowani o przyszłych inwestycjach w portach ani o konieczności ich przeprowadzenia. Przewoźnicy lotniczy w UE działają w otoczeniu gospodarczym charakteryzującym się silną cyklicznością i w warunkach rosnącej konkurencji międzynarodowej, jednocześnie borykając się z zewnętrznymi wyzwaniami, takimi jak międzynarodowe kryzysy dotyczące zagrożeń zdrowia, wahania cen paliw czy obawy dotyczące bezpieczeństwa. Cały łańcuch dostaw w dziedzinie lotnictwa powinien być maksymalnie konkurencyjny po to, by zagwarantować trwałą konkurencyjność całej gospodarki UE. Opłaty lotniskowe są ważnym ogniwem tego łańcucha, ponieważ stanowią od 4 do 8 proc. kosztów operacyjnych największych przewoźników lotniczych w UE.
