Rezerwacje komputerowe
Komisja przyjęła i przekazała do Parlamentu wniosek w sprawie kodeksu postępowania dla komputerowych systemów rezerwacji.
Komputerowe systemy rezerwacji (KSR) dostarczają klientom natychmiastowe informacje o dostępności transportowych usług lotniczych i o taryfach za te usługi. Pozwalają one biurom podróży (stacjonarnym albo on-line) dokonywać w imieniu konsumenta natychmiastowych potwierdzonych rezerwacji.
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu przepisu, kodeks postępowania dla komputerowych systemów rezerwacji („kodeks postępowania”) został ustanowiony w 1989 r. z chwilą przyjęcia rozporządzenia 2299/89. Większość rezerwacji lotniczych odbywała się wówczas za pomocą KSR. Konsumenci byli zdani tylko na jeden kanał informacyjno-dystrybucyjny, który tworzyły KSR wraz z biurami podróży. Poza tym, większość KSR należała do linii lotniczych i była przez nie kontrolowana. Taka monopolistyczna pozycja powodowała szczególne ryzyko naruszeń konkurencji. Same ogólne reguły konkurencji nie wystarczały i konieczne były szczególne przepisy stworzone na potrzeby wzmocnienia konkurencyjności w postaci kodeksu postępowania. Celem kodeksu postępowania było zwiększenie przejrzystości i zapobieganie dyskryminacyjnemu traktowaniu ze strony sprzedawców systemu i linii lotniczych, szczególnie przewoźników macierzystych KSR. Z jednej strony, sprzedawcy systemu mieli obowiązek dokonywać transakcji ze wszystkimi przewoźnikami i biurami podróży w sposób bezstronny. Natomiast z drugiej strony, przewoźnikom macierzystym nie wolno było faworyzować własnego systemu kosztem innych.
