Podatki pośrednie od gromadzenia kapitału w świetle orzecznictwa ETS (cz. 1)
Fakt zastąpienia dyrektywy z 17 lipca 1969 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (69/335/EWG - zwanej dalej „Dyrektywą 69/335/EWG”)1 - Dyrektywą Rady 2008/7/WE z 12 lutego 2008 r. dotyczącą podatków pośrednich od gromadzenia kapitału2 nie oznacza, że orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich3 (zwanego dalej „TSWE”) wypracowane w tej dziedzinie straciło na swojej aktualności. Przedmiotem niniejszej - pierwszej części - publikacji jest przybliżenie wybranych wyroków ETS, które zapadły na tle powołanej Dyrektywy nr 69/335/EWG (zwanej dalej „Dyrektywą 69/335/EWG”), co może być pomocnym również dla zrozumienia nowej dyrektywy w zakresie podatków pośrednich od gromadzenia kapitału, której część przepisów weszło w życie 12 marca 2008 r., część natomiast wejdzie w życie 1 stycznia 2009 r.4. Dokończenie artykułu - w nr 10 „Prawa i Podatków Unii Europejskiej”.
Z uwagi na cele, do osiągnięcia których zmierza dyrektywa, pojęcie „podatek” w rozumieniu Dyrektywy 69/335/EWG powinno, co do zasady, być interpretowane w sposób szeroki5. TSWE dokonuje w każdym spornym przypadku kwalifikacji obciążenia, podatku lub opłaty, na gruncie prawa wspólnotowego, na podstawie jego obiektywnych cech, niezależnie od sposobu zakwalifikowania go na gruncie prawa krajowego6.
Zgodnie ze strukturą i systematyką Dyrektywy 69/335/EWG, podatek kapitałowy pobierany jest od spółki kapitałowej, do której dany wkład jest wnoszony. Jest to zazwyczaj spółka, której dane środki lub usługi są fizycznie przekazywane lub świadczone. Jedynie w wyjątkowych przypadkach sytuacja mogłaby być odmienna i konieczne byłoby poszukiwanie „rzeczywistego beneficjenta” danych środków lub świadczeń. Ponadto, z motywu szóstego i art. 2 Dyrektywy 69/335/EWG wynika, że wkład do spółki opodatkowywany jest tylko raz (we Wspólnocie). Jednocześnie założenie, iż podatki pośrednie są przenoszone na konsumentów, jest w wielu przypadkach nieprawdziwe. Sam fakt niemożliwości przedstawienia przez podatnika dokumentacji dowodzącej braku przeniesienia podatku na osoby trzecie, zwłaszcza po upływie okresu, w którym księgi są obligatoryjnie przechowywane, nie może stanowić samoistnej podstawy dla przyjęcia przez organy publiczne, iż ciężar podatku rzeczywiście został przeniesiony na konsumentów.
