Ograniczenie przesłanki bezpieczeństwa publicznego przez ETS
Realizując zadania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, państwa członkowskie Unii Europejskiej przyjmują różnego rodzaju środki prawne, które zapewniają większy zakres dyskrecjonalnych uprawnień organom administracji publicznej. Takiego rodzaju uprawnienia są często kwestionowane nie tylko przez samych przedsiębiorców, ale również przez instytucje wspólnotowe, w tym Komisję Europejską. Uprawnienia te - często w sposób arbitralny i nieproporcjonalny - ingerują w reguły funkcjonowania rynku konkurencyjnego, w sposób sprzeczny z przepisami prawa Unii Europejskiej.
Taka sytuacja miała miejsce w Hiszpanii, gdzie Krajowa Komisja Energetyki (hiszp. la Comision Nacionalde Energia - CNE), uzyskała uprawnienia do uprzedniego wydawania pozwoleń na nabywanie udziałów w spółkach sektora energetycznego i innych aktywach. Tego rodzaju regulacja została uznana za sprzeczną z przepisami prawa wspólnotowego przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości (dalej ETS), w sprawie C-207/07. Wyrok ETS pokazuje granicę pomiędzy dopuszczalnymi środkami krajowymi pozwalającymi na ingerowanie administracji publicznej w reguły runku konkurencyjnego z uwagi na zapewnienie bezpieczeństwa publicznego, a środkami, które wykraczają poza tego rodzaju uprawnienia. Niniejszy artykuł ma zarysować tę granicę.
Stan faktyczny
Hiszpania, ustawą z 1998 r., powołała do życia instytucję o nazwie Krajowa Komisja Energetyki (CNE), której zadaniem było sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem systemów energetycznych. Przepisy prawa przewidywały szereg szczegółowych uprawnień dla CNE. W wyniku zmian prawnych w 2006 r., CNE uzyskała dodatkowe uprawnienia do wyrażania zgody na nabywanie akcji lub udziałów w spółkach hiszpańskich działających w sektorze energetycznym, w szczególności elektrowniach, elektrociepłowniach, przedsiębiorstwach sieciowych zajmujących się przesyłem i dystrybucją energii elektrycznej i gazu, przedsiębiorstwach magazynujących gaz. Dotyczyć to miało zwłaszcza sprzedaży akcji lub udziałów umożliwiających uzyskiwanie wpływu na działalność przedsiębiorstwa. Za taki uznano w szczególności udział 10-proc. Przepisy prawne wymagały, aby zgoda była udzielona przed dokonaniem czynności prawnych związanych z nabyciem udziałów lub akcji. Krajowa Komisja Energetyki mogła nie udzielić zgody, jeżeli występowałoby znaczące zagrożenie dla działalności tych przedsiębiorstw, gdy wymagał tego interes publiczny w sektorze energetyki jak również w sytuacji, gdy konieczne było zapewnienie bezpieczeństwa publicznego.
