Biuletyn Rachunkowości i Finansów 15/2006 z 01.08.2006, str. 52
Data publikacji: 01.08.2006
Jak ewidencjonować koszty sprzedaży
Mamy trzech przedstawicieli handlowych na terenie Polski. Każdemu podlega określony obszar kraju. Przedstawiciele mają wynajęte biura oraz samochody do dyspozycji. Sprzedaż na poziomie przedsiębiorstwa koordynuje centralnie dział handlowy. Obecnie koszty sprzedaży ewidencjonowane są łącznie na koncie 543 „Koszty sprzedaży”. Natomiast koszty funkcjonowania przedstawicieli i działu handlowego ewidencjonowane są na koncie 550 „Koszty ogólnego zarządu”, bez ich wewnętrznego rozbicia. Mamy zatem trudności w wyodrębnieniu kosztów sprzedaży dla poszczególnych przedstawicieli i dla całego przedsiębiorstwa. Jak ujmować koszty sprzedaży przedsiębiorstwa na potrzeby analizy i kontroli?
PROBLEM
