Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2010-12-16

1. Zastosowanie metody stopnia zaawansowania prac do wyceny przychodów i kosztów z tytułu kontraktu informatycznego

Metoda stopnia zaawansowania prac jest jedną z metod wyceny na dzień bilansowy wartości niezakończonej usługi o charakterze długoterminowym. Usługi długoterminowe (informatyczne, budowlane, badawcze) obejmują więcej niż jeden okres sprawozdawczy, aby więc prawidłowo ustalić przychody i koszty z niezakończonej usługi, należy dokonać wiarygodnego ustalenia stopnia zaawansowania na dzień bilansowy oddzielnie dla każdej umowy o usługę długoterminową. Prawidłowe oszacowanie stopnia zaawansowania niezakończonej umowy, będące następnie podstawą do ustalenia przychodów i kosztów z nią związanych, jest niezbędnym elementem rzetelnej i prawdziwej wyceny oraz prezentacji wyników działalności przedsiębiorstwa w sprawozdaniu finansowym.

Kontrakty informatyczne, dotyczące np. przygotowania i wdrożenia oprogramowania dostosowanego do specyficznych wymagań klienta, trwają najczęściej od kilku miesięcy do kilku lat. Z tego względu ich rozliczanie powinno zostać podporządkowane wytycznym MSR 11 Umowy o budowę (w odniesieniu do jednostek sporządzających sprawozdania zgodnie z MSSF/MSR) lub KSR 3 (w przypadku pozostałych jednostek).

W tym miejscu należy podkreślić, że chociaż zakres standardu krajowego został ograniczony wyłącznie do usług budowlanych (tytuł standardu brzmi: Umowy o usługę budowlaną), jednak w pkt I.3 można znaleźć zalecenie stosowania jego przepisów także do innych usług o podobnym charakterze (w tym np. do ustalania przychodów i kosztów długoterminowych umów informatycznych). W razie wątpliwości można się odwołać do zapisów MSR 11, który dotyczy umów o budowę dowolnego składnika aktywów.

Wybrane cechy kontraktów informatycznych

W przeciwieństwie do umów budowlanych, które rzadko charakteryzują się krótkim okresem realizacji, umowy dotyczące usług informatycznych mogą być bardzo zróżnicowane. W zależności od typu wykonywanego zlecenia możemy wyróżnić:

kontrakty krótkie - kilkudniowe, kilkutygodniowe, dotyczące np. wykonania prac wstępnych, niewielkich aplikacji czy przygotowania warsztatów lub szkoleń,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00