Samochód osobowy w firmie – leasing, amortyzacja i nowe limity podatkowe od 2026 r.
Od 1 stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe zasady rozliczania kosztów związanych z użytkowaniem samochodów osobowych w działalności gospodarczej. Limit wartości pojazdu, jaki może zostać uwzględniony w kosztach uzyskania przychodów, będzie uzależniony od poziomu emisji dwutlenku węgla (CO2).
W niniejszym opracowaniu przedstawiono aktualnie obowiązujące limity podatkowe oraz omówiono zmiany, które zaczną obowiązywać od 2026 r., wraz z ich praktycznymi konsekwencjami w zakresie ewidencji księgowej. Zaprezentowano również różnice w rozliczaniu samochodów stanowiących środki trwałe oraz pojazdów użytkowanych na podstawie umów leasingu operacyjnego.
Obecne limity rozliczania kosztów samochodu osobowego (2023–2025)
W latach 2023–2025 obowiązują dwa podstawowe limity wartości samochodu osobowego, do wysokości których wydatki poniesione na jego nabycie lub użytkowanie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu (KUP). Wysokość limitu uzależniona jest od rodzaju pojazdu:
- 150 000 zł – w przypadku większości samochodów osobowych (spalinowych oraz hybrydowych). Część wartości pojazdu przekraczająca kwotę 150 000 zł nie stanowi kosztu uzyskania przychodu;
- 225 000 zł – w odniesieniu do samochodów elektrycznych oraz napędzanych wodorem. Dla tych pojazdów dopuszczalny limit kosztowy jest wyższy – odpisy amortyzacyjne nie stanowią kosztu podatkowego dopiero od nadwyżki ponad 225 000 zł.
W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca nabywający samochód o wartości przekraczającej powyższe limity może zaliczyć do kosztów podatkowych jedynie część jego wartości, mieszczącą się w ustawowo określonym progu.
Analogiczne ograniczenie ma zastosowanie do samochodów użytkowanych na podstawie umowy leasingu operacyjnego, najmu lub dzierżawy. Opłaty wynikające z takich umów stanowią koszt podatkowy tylko w części odpowiadającej proporcji, w jakiej limit (150 000 zł lub 225 000 zł dla pojazdów elektrycznych) pozostaje do wartości samochodu.
