I. Klasyfikacja budżetowa 2007 w praktyce
Wstęp
W systemie finansów publicznych klasyfikacja budżetowa odgrywa znaczącą rolę. Dotyczy to zarówno budżetu państwa, jak i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Bez zastosowania klasyfikacji budżetowej niemożliwe byłoby ustalanie budżetu państwa czy budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Taki budżet byłby jednym „workiem”, do którego wpływałyby wszystkie dochody i następowałoby finansowanie poszczególnych wydatków. Trudno wyobrazić sobie prowadzenie gospodarki finansowej w taki sposób.
W czynnościach związanych z gromadzeniem i wydatkowaniem środków publicznych klasyfikacja budżetowa spełnia podstawową funkcję. Pozwala nam ona prawnie na grupowanie dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów budżetu według jednolitych kryteriów.
To grupowanie na poszczególne podziałki stanowi podstawowy element układu budżetu państwa czy budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Szczegółowe ujęcie dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów w budżecie umożliwia:
l powiązanie odpowiednich elementów budżetu z założonym planem,
l kontrolę wykonania realizowanych zadań,
l ustalenie odpowiedzialności za zrealizowanie zaplanowanych dochodów oraz za oszczędne i celowe dokonywanie wydatków.
Klasyfikacja budżetowa jest to system symboli cyfrowych i nazw, które są stosowane do zapewnienia przejrzystości przepływu środków publicznych.
Na bazie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych przedstawiamy Państwu opracowanie dotyczące rozdziałów oraz paragrafów dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, z uwzględnieniem wyjaśnień Ministerstwa Finansów, jak również sugestii własnych eksperta. W materiale uwzględniono ostatnie zmiany rozporządzenia opublikowane w Dz.U. z 2007 r. Nr 48, poz. 322, wchodzące w życie od 19 marca 2007 r., z mocą od 1 stycznia 2007 r.
