8. Gospodarka składnikami majątkowymi
Hanna Barańska
Źródłem informacji o zasobie mienia komunalnego, sposobie gospodarowania nim oraz o pozyskiwaniu z niego dochodów są ewidencje składników majątkowych oraz dochodów uzyskiwanych z tego mienia. Sposób prowadzenia tych ewidencji oraz ich rzetelność ma istotny wpływ na dane prezentowane w informacjach o zmianach w stanie tego mienia oraz sprawozdawczości.
Gwarancją kontroli funkcjonalnej w zakresie ewidencji mienia oraz uzyskanych dochodów jest stworzenie systemów wewnętrznych zabezpieczających prawidłowe ich funkcjonowanie oraz umożliwiających ustalenie stanu poszczególnych składników majątku i jego struktury, pełną identyfikację nieruchomości wchodzących w skład gminnego zasobu nieruchomości, ustalenie sposobu dysponowania mieniem oraz sporządzenie informacji o jego stanie, a ponadto ustalenie stanu rozrachunków z użytkownikami i nabywcami składników majątkowych oraz możliwości kontroli terminowości wpłat i prowadzenia terminowej oraz skutecznej windykacji należności.
Niedostosowanie przez kierownika obowiązujących w jednostce procedur wewnętrznych w zakresie gospodarowania mieniem do jej specyfiki i warunków, w jakich działa, ma istotny wpływ na nieprawidłowości w przedmiotowym zakresie.
Oto przykładowe nieprawidłowości w gospodarce składnikami majątkowymi występujące w jednostkach sektora finansów publicznych:
1. Nieujęcie w zakresie czynności żadnego pracownika jednostki obowiązków związanych z prowadzeniem ewidencji środków trwałych.
W związku z obowiązkiem prowadzenia kontroli finansowej kierownik jednostki powinien zapewnić rzetelność wykazania w ewidencji księgowej posiadanych przez nią składników majątkowych, w tym pozyskiwanych w drodze prowadzonych inwestycji. Z uwagi na to kierownik jednostki powinien uzupełnić - w formie pisemnej - obowiązujące w jednostce procedury kontroli finansowej przez powierzenie wybranemu pracownikowi obowiązków w zakresie prowadzenia ewidencji środków trwałych (art. 47 ust. 3 w związku z art. 47 ust. 2 pkt 2 i 3 uofp oraz art. 94 pkt 1 k.p.), uwzględniając standardy kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych ogłoszone w komunikacie nr 13, a zwłaszcza standard 3 „Struktura organizacyjna”.
