4. Struktura budżetu
KRYSTYNA GĄSIOREK
Budżet państwa jest planem finansowym polityki państwa oraz narzędziem polityki społecznej, uwzględniającym planowane dochody i wydatki państwa na następny rok budżetowy. „Budżet państwa” jest pojęciem wieloznacznym, mieści się w nim zarówno znaczenie polityczne, ekonomiczne, jak i prawnicze.
Zgodnie z tym rozumieniem, budżet jest jednocześnie:
l aktem decyzji politycznej,
l zasobem środków pieniężnych,
l planem,
l formą publicznej gospodarki finansowej,
l aktem prawnym.

Ustawa budżetowa stanowi podstawę gospodarki finansowej państwa w roku budżetowym. Jest to roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów:
l organów władzy państwowej, w tym organów administracji rządowej, organów kontroli i ochrony prawa,
l sądów i trybunałów.
Budżet państwa jest uchwalany przez Sejm na rok kalendarzowy, zwany rokiem budżetowym, w formie ustawy budżetowej - aktu prawnego najwyższej rangi.


Ustawa budżetowa zawiera, w formie załącznika, wykaz obowiązujących umów o partnerstwie publiczno-prywatnym finansowanych z budżetu państwa, określający:
l przedmiot i cel umowy,
l strony umowy,
l okres wykonywania umowy,
l łączną kwotę wydatków na wykonanie umowy, w tym łączną kwotę wydatków budżetu,
l łączne kwoty wydatków w poszczególnych latach, w tym łączną kwotę wydatków budżetu w poszczególnych latach.
W ustawie budżetowej dochody budżetu państwa ujmuje się według:
l źródeł dochodów,
l części i działów klasyfikacji budżetowej.
Natomiast wydatki budżetu państwa ujmuje się w podziale na: części, działy i rozdziały klasyfikacji wydatków.
Szczegółowe zasady opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej państwa określa rozporządzenie Ministra Finansów z 9 maja 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2009.
Budżet państwa nie obejmuje dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Jednostki samorządu terytorialnego planują i uchwalają swoje budżety.
