II. Samorządowe i państwowe jednostki budżetowe. Sprawozdanie finansowe urzędu i innych jednostek budżetowych
JAN CHARYTONIUK
4. Sprawozdanie finansowe urzędu i innych jednostek budżetowych
Na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych jednostki budżetowe sporządzają sprawozdania finansowe obejmujące:
l bilans,
l rachunek zysków i strat (wariant porównawczy),
l zestawienie zmian w funduszu jednostki.
Zasady sporządzania sprawozdań finansowych samorządowych jednostek organizacyjnych określono w rozdziale 5 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont. W porównaniu z rozporządzeniem poprzedzającym przywołane rozporządzenie, sprawozdanie finansowe samorządowych jednostek organizacyjnych zostało rozszerzone o rachunek zysków i strat (wariant porównawczy) oraz zestawienie zmian w funduszu jednostki.
Sprawozdania finansowe sporządzane na podstawie własnych ksiąg rachunkowych samorządowych jednostek organizacyjnych są jednostkowymi sprawozdaniami finansowymi.
Zapamiętaj!
Kierownicy samorządowych jednostek organizacyjnych funkcjonujących w formie jednostek budżetowych, w terminie do 31 marca roku następnego, składają sprawozdania finansowe zarządom jst.
Zarządy jst sporządzają i przekazują do regionalnej izby obrachunkowej w terminie do 30 kwietnia roku następnego łączne sprawozdania finansowe jednostek budżetowych, sporządzone na podstawie jednostkowego sprawozdania finansowego urzędu jako jednostki budżetowej i sprawozdań jednostkowych lub łącznych (np. samorządowych jednostek oświatowych) innych samorządowych jednostek budżetowych.
4.1. Bilans urzędu i innych jednostek budżetowych
Obowiązujący wzór bilansu jednostki budżetowej nie różni się w sposób istotny od wzoru poprzedniego. Układ danych w aktywach i pasywach bilansu nie uległ żadnym zmianom. W porównaniu do wzoru poprzedniego zmiany nastąpiły w wykazywanych w bilansie informacjach istotnych dla rzetelności i przejrzystości sytuacji finansowej i majątkowych. W poprzednim wzorze obligatoryjnie należało pod zestawieniem tabelarycznym w poz. B wykazać jedynie umorzenie wartości niematerialnych i prawnych oraz odpisy aktualizujące należności (w jednostkach budżetowych naliczone, ale niewpłacone odsetki od należności), a w obowiązującym wzorze bilansu w tych informacjach należy wykazywać również dane dotyczące umorzenia środków trwałych oraz umorzenia pozostałych środków trwałych i wyposażenia.
