3. Osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie inwentaryzacji
Za przeprowadzenie inwentaryzacji (zgodnie z art. 4 ust. 3 i 5 uor) - który ponosi odpowiedzialność za wykonywanie wszystkich obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą, w tym z tytułu nadzoru, również w przypadku, jeśli określone obowiązki w zakresie rachunkowości (z wyłączeniem odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury) zostaną powierzone innej osobie za jej zgodą. Przyjęcie odpowiedzialności przez inną osobę powinno być stwierdzone na piśmie. Jeśli kierownikiem jednostki jest organ wieloosobowy, a nie została wskazana osoba odpowiedzialna, odpowiedzialność ponoszą wszyscy członkowie tego organu. Podobnie kwestie odpowiedzialności z tytułu wykonywania obowiązków w zakresie gospodarki finansowej jednostki (obejmującej m.in. dysponowanie majątkiem oraz sprawowanie kontroli nad nim) reguluje Do kierownika jednostki należy m.in. ustalenie w formie pisemnej procedur kontroli finansowej, które w zakresie dotyczącym gospodarowania mieniem jednostki zazwyczaj przybierają postać instrukcji dotyczących zasad gospodarowania mieniem, jego ewidencji i inwentaryzacji oraz zapewnienie ich przestrzegania przez pracowników jednostki. Oczywiście także ta ustawa przewiduje, że kierownik jednostki może powierzyć określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej pracownikom jednostki. Przyjęcie obowiązków przez te osoby powinno być potwierdzone dokumentem w formie odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w regulaminie organizacyjnym jednostki.
