3. Szczególne zasady rachunkowości urzędów jednostek samorządu terytorialnego jako jednostek budżetowych
JAN CHARYTONIUK
Rachunkowość urzędu jednostki samorządu terytorialnego, w odróżnieniu od innych jednostek budżetowych, składa się z rachunkowości:
● budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
● urzędu jako jednostki budżetowej.
W urzędach samorządu gminnego integralną częścią rachunkowości urzędu jest rachunkowość podatków i opłat, prowadzona według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z 21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków). Urzędy jednostek samorządu terytorialnego są jednostkami organizacyjnymi działającymi w formie jednostek budżetowych, o czym świadczą przede wszystkim regulacje zawarte w rozdziale 4 obowiązującej nowej uofp. Wynika z nich, że w planie finansowym urzędu jednostki samorządu terytorialnego ujmuje się wszystkie wydatki budżetowe nieujęte w planach finansowych innych jednostek budżetowych, w tym wydatki związane z funkcjonowaniem organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego i zarządu jednostki samorządu terytorialnego. W planie tym ujmuje się także:
● dotacje dla samorządowych zakładów budżetowych,
● dotacje i środki przekazywane na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego i związków jednostek samorządu terytorialnego,
● pozostałe dotacje,
● wpłaty do budżetu państwa z przeznaczeniem na zwiększenie części subwencji ogólnej, określone w odrębnych ustawach,
● płatności oraz składki wpłacane na rzecz instytucji krajowych i zagranicznych.
Nowa uofp określa również, że mogą być ujmowane dotacje związane z realizacją programów operacyjnych.
