2. Szczególne zasady rachunkowości zakładów budżetowych
JAN CHARYTONIUK
Zakłady budżetowe, tak jak jednostki budżetowe prowadzą rachunkowość zgodnie z przepisami uor, z uwzględnieniem zasad określonych w nowej uofp oraz w rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont.
Szczególne zasady rachunkowości zakładów budżetowych dotyczą m.in:
● ewidencjonowania amortyzacji,
● ewidencji środków wykorzystanych na finansowanie inwestycji,
● źródła zmniejszenia i zwiększenia funduszu.
2.1. Szczególne zasady rachunkowości zakładów budżetowych wynikające z rozdziału 2 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont
Do czasu określenia przepisów wykonawczych na podstawie obowiązującej nowej uofp, w 2010 r. w zakresie szczególnych zasad rachunkowości zakładów budżetowych obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont (z 28 lipca 2006 r.).
W zakresie gospodarowania środkami trwałymi, w stosunku do których zakłady budżetowe wykonują uprawnienia właścicielskie, niezależnie od sposobu ich wykorzystania, obowiązują następujące zasady:
