III. Zespół 5 "Koszty według typów działalności i ich rozliczenie"
Zdefiniowanie kosztów działalności podstawowej według typów działalności w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych nie jest łatwym zadaniem, ponieważ z reguły podstawowa działalność tych jednostek polega na nieodpłatnym wykonywaniu zadań wynikających z ustaw. Na realizację tych zadań jednostka budżetowa otrzymuje środki od dysponenta części budżetowej lub z budżetu jednostki samorządu terytorialnego i do określenia wysokości planowanych wydatków związanych z tą działalnością z pewnością nie jest konieczne prowadzenie ewidencji kosztów według typów działalności.
1. Koszty według typów działalności w jednostkach budżetowych i w samorządowych zakładach budżetowych - zasady ogólne
Prowadzenie kont zespołu 5 w jednostkach budżetowych z uwagi na wytwarzanie produktów wskazane jest w szczególności w:
● urzędach jednostek samorządu terytorialnego i w innych samorządowych jednostkach budżetowych świadczących usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,
● samorządowych i państwowych jednostkach budżetowych, które po likwidacji gospodarstw pomocniczych przejęły prowadzenie warsztatów szkolnych, świadczących w ramach praktycznej nauki zawodu określone usługi i wytwarzających wyroby gotowe.
Należy przypomnieć, że gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej była wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej działalności podstawowej lub ubocznej. Wyodrębnienie w formie gospodarstwa pomocniczego warsztatów szkolnych oznaczało wyodrębnienie części działalności podstawowej polegającej na bezpłatnym prowadzeniu praktycznej nauki zawodu oraz związanej z tym działalności ubocznej obejmującej świadczenie usług i wytwarzanie wyrobów.
W państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych od tej reguły mogą stanowić samorządowe jednostki budżetowe, które zostały utworzone do prowadzenia zadań z zakresu gospodarki komunalnej.
