5. Rozliczenie dotacji
Samorządowy zakład budżetowy, zgodnie z art. 15 ust. 3 uofp, może otrzymywać z budżetu JST:
● dotacje przedmiotowe,
● dotacje celowe na zadania bieżące finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 uofp - chodzi tu o środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione,
● dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.
Ponadto w zakresie określonym w odrębnych ustawach samorządowy zakład budżetowy może otrzymywać dotację podmiotową.
Dotacje udzielone z budżetu JST w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlegają zwrotowi do budżetu tej jednostki w terminie do 31 stycznia następnego roku (art. 251 ust. 1 uofp).
PRZYKŁAD
Z budżetu gminy, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 uofp, mogą być przekazywane dotacje celowe na finansowanie kosztów realizacji inwestycji dla samorządowego zakładu budżetowego. Zakład budżetowy realizuje część zadań we własnym zakresie, a część zadań lub całość zleca do wykonania podwykonawcom. Po zrealizowaniu zadania inwestycyjnego zakład budżetowy sporządza kosztorys powykonawczy tylko na tę część zadania, którą realizował we własnym zakresie, natomiast na roboty wykonane przez podmiot zewnętrzny załącza faktury usługodawcy bądź dostawcy materiałów (tylko na te materiały, które nie są ujęte w kosztorysie powykonawczym). Jakie dokumenty powinien przedłożyć samorządowy zakład budżetowy do gminy w celu prawidłowego rozliczenia wykorzystanych dotacji? Czy kosztorys inwestycyjny może być sporządzany tylko na część zadania? Czy zakład budżetowy powinien fakturować roboty wykonane we własnym zakresie i czy dotacja może być rozliczana na podstawie samego kosztorysu sporządzanego przez zakład budżetowy?
