III. Jednostkowe sprawozdania finansowe samorządowych zakładów budżetowych
Sprawozdanie finansowe samorządowych zakładów budżetowych składa się z:
● bilansu,
● rachunku zysków i strat (wariant porównawczy),
● zestawienia zmian w funduszu jednostki.
W bilansie samorządowych zakładów budżetowych nie występują zobowiązania długoterminowe.
1. Bilans samorządowych zakładów budżetowych za 2011 r.
Bilans samorządowego zakładu budżetowego jest częścią sprawozdania finansowego i stanowi syntetyczne zestawienie w ujęciu wartościowym aktywów i pasywów. Bilans ten jest zbliżony w swojej treści do bilansów sporządzanych przez podmioty gospodarcze spoza sektora finansów publicznych. Bilans omawianych jednostek pozwala na lepszą ocenę ich działalności niż bilanse jednostek budżetowych, ale również nie daje możliwości pełnej oceny efektów ich działalności. W szczególności zmiany w stanie składników majątkowych nie są w pełni efektem działalności tych podmiotów, ale w dużym stopniu wynikają z decyzji odpowiednich organów JST.
1.1. Aktywa bilansu samorządowych zakładów budżetowych
W aktywach bilansu samorządowych zakładów budżetowych wykazuje się dane w podziale na: aktywa trwałe, aktywa obrotowe i inne aktywa.
1.1.1. Aktywa trwałe
W samorządowych zakładach budżetowych zmiany w stanie majątku trwałego są związane głównie z nieodpłatnym otrzymaniem środków trwałych uzyskanych w wyniku wydatków inwestycyjnych objętych planem finansowym urzędu JST. Samorządowe zakłady budżetowe mogą prowadzić działalność inwestycyjną finansowaną z otrzymywanych z budżetu JST dotacji celowych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych oraz przeznaczać na ten cel własne środki.
Jeżeli nieodpłatne przekazanie środków trwałych, w tym również środków trwałych w budowie (inwestycje), dotyczy nieużywanych środków trwałych, ich wartość w księgach rachunkowych samorządowego zakładu budżetowego należy przyjąć w kwocie określonej w protokole przekazania środka trwałego (PT). Jeżeli otrzymane nieodpłatnie środki trwałe były wcześniej używane, a w protokole przekazania środka trwałego określono jego wartość początkową i dotychczasowe umorzenie, to fundusz samorządowego zakładu budżetowego zwiększa się tylko o wartość netto, czyli o wartość początkową pomniejszoną o dotychczasowe umorzenie.
