Zakup sprzętu i wyposażenia
W ciągu roku jednostki dokonują wielu zakupów sprzętu i wyposażenia. Niekiedy koszt zakupu jest niewielki (np. 100 zł), w innym przypadku sięga kilkunastu/kilkudziesięciu tysięcy złotych. Jednak kwota wydatku nie jest podstawą do tego, by dany zakup był uznany za wydatek strukturalny. Należy mieć na uwadze cel, w jakim dokonywany jest dany zakup.
1. Projektor w szkole
W ramach wyposażenia szkoła dokonała zakupu projektora. Czy wydatek ten będzie wydatkiem strukturalnym?
Tak, zakup przez szkołę projektora, który został zaksięgowany jako wyposażenie, stanowi wydatek strukturalny, który należy wykazać w obszarze XII. Poprawa jakości kapitału ludzkiego, w kodzie 73. Działania na rzecz zwiększenia udziału w kształceniu i szkoleniu przez całe życie, w szczególności poprzez przedsięwzięcia na rzecz ograniczenia przedwczesnej rezygnacji z dalszej nauki w szkole, minimalizowania dyskryminacji ze względu na płeć oraz poprawy jakości i dostępu do kształcenia na poziomie podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym oraz kształcenia i szkoleń na poziomie wyższym - jeśli projektor służy do prowadzenia zajęć.
Ogólnie w kodzie 73 należy wykazywać zakup nowego, dodatkowego sprzętu multimedialnego do prowadzenia zajęć w celu wdrożenia nowych, innowacyjnych form nauczania i oceniania cechujących się wyższą skutecznością niż formy tradycyjne, np. wyposażenie sal dydaktycznych w: telewizory, rzutniki, projektory, odtwarzacze DVD, tablice interaktywne itp.
Natomiast w przypadku zakupu urządzeń i pomocy dydaktycznych związanego z modernizacją i podnoszeniem jakości świadczonych usług lub wprowadzeniem nowych usług i funkcji, poniesione wydatki należy ująć w obszarze XIII. Inwestycje w infrastrukturę społeczną, w kodzie 75. Infrastruktura edukacji.
2. Pomoce dydaktyczne
Czy zakup pomocy dydaktycznych/szkolnych dla uczniów klas I-III, np. korale matematyczne, hula-hoop, książeczki związane z nauką ortografii, mała waga klasowa plus zestaw odważników, ringo, stanowi wydatek strukturalny?
