Wybrane nieprawidłowości w zakresie dotacji
Najważniejsze zasady gospodarowania dotacjami udzielanymi z budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego oraz reguły, terminy i tryb ich zwrotu, w razie stwierdzenia określonych przepisami uchybień, określają przepisy uofp i rozporządzeń wykonawczych do tych norm. Zwrot wymienionych środków niewykorzystanych w trakcie roku budżetowego, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości oraz wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem stanowi jedną z podstawowych zasad wykonywania tych budżetów. Dla uniknięcia błędów w gospodarowaniu środkami publicznymi przedstawiamy 15 z najczęściej występujących naruszeń podanych zasad.
TABELA 9. Najczęściej występujące nieprawidłowości w zakresie dotacji
| Lp. | Rodzaj nieprawidłowości | Właściwe postępowanie |
| 1. | Nieustalenie przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ostatecznej wysokości dotacji dla jednostek oświatowych prowadzonych przez podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego, co jest niezgodne z art. 80 ust. 4 oraz art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty | Dyspozycje art. 90 ust. 1a oraz art. 80 ust. 2b i 2c ustawy o systemie oświaty nie ustalają podstawy obliczania dotacji, lecz jedynie ustawowy limit, poniżej którego organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może ustalić dotacji. Jednocześnie ustawodawca zobowiązał jednostki do określenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z uwzględnieniem podstawy jej obliczenia. Ponadto należy również zwrócić uwagę na wyrok WSA w Opolu z 11 grudnia 2009 r., sygn. akt I SA/OP 475/09, który stwierdził, że do wyłącznej kompetencji organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego należy ostateczne określenie, w ramach prawa miejscowego, ostatecznej wysokości samej dotacji. Brak stosownego zapisu w uchwale powodowałby sytuacje, iż beneficjent dotacji mógłby dochodzić jej w dowolnej wysokości, jednak nie niższej niż jej dolna granica ustawowa. |
