Szczególne zasady rachunkowości jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej
Placówki, funkcjonujące jako jednostki budżetowe mające siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzą rachunkowość zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem zasad określonych w uofp.
Państwowe jednostki budżetowe mające siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, nadzorowane przez ministra właściwego do spraw zagranicznych, zgodnie z art. 163 uofp, mogą gromadzić na wydzielonym rachunku bankowym dochody uzyskiwane z:
● odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie bądź użytkowaniu jednostki budżetowej,
● wpływów z najmu, dzierżawy lub sprzedaży składników majątkowych,
● tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunku.
Dochody te są przeznaczane na sfinansowanie wydatków bieżących i inwestycyjnych związanych z remontami i odtworzeniem mienia państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Wydatki te mogą być dokonywane do wysokości kwot zgromadzonych dochodów, w ramach planu finansowego obejmującego bieżące dochody i pozostałości środków z okresów poprzednich.
Środki pieniężne gromadzone na wydzielonym rachunku bankowym dochodów, w zależności od potrzeb wskazanych przez ministra właściwego do spraw zagranicznych, mogą być przekazywane na wydzielony rachunek bankowy do innej jednostki budżetowej mającej siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, podległej temu ministrowi.
