Szczególne zasady rachunkowości samorządowych zakładów budżetowych
Samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie określonym w art. 14 uofp, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, przy czym uofp dopuszcza możliwość otrzymywania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacji:
● przedmiotowych,
● celowych na zadania bieżące finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA oraz ze środków niepodlegających zwrotowi pochodzących z innych źródeł zagranicznych,
● celowych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.
W zakresie określonym w odrębnych ustawach samorządowy zakład budżetowy może otrzymywać dotację podmiotową.
Nowo tworzonemu samorządowemu zakładowi budżetowemu może być przyznana jednorazowa dotacja z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe.
Dotacje dla samorządowego zakładu budżetowego, z wyłączeniem dotacji celowych na zadania bieżące i na dofinansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji, nie mogą przekroczyć 50% kosztów jego działalności.
Podstawą gospodarki finansowej samorządowego zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym:
● dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
● koszty i inne obciążenia,
● stan środków obrotowych,
● stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu,
● rozliczenia z budżetem jednostki samorządu terytorialnego.
W zakresie określonym w odrębnych ustawach samorządowy zakład budżetowy może otrzymywać dotację podmiotową.
Samorządowy zakład budżetowy wpłaca do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych, ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej.
W planie finansowym samorządowego zakładu budżetowego mogą być dokonywane zmiany w ciągu roku w przypadku realizowania wyższych niż planowane przychody i koszty, pod warunkiem że nie spowoduje to zmniejszenia wpłat do budżetu jednostki samorządu terytorialnego ani zwiększenia dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
