Zasady ewidencji księgowej VAT w jednostkach sektora finansów publicznych
Według dotychczasowych zasad w ramach realizacji budżetów jednostek samorządu terytorialnego odrębnymi podatnikami VAT są:
● gminy jako osoby prawne, inne niż urząd gminy gminne jednostki budżetowe oraz gminne zakłady budżetowe - w samorządzie gminnym,
● powiaty jako osoby prawne, powiatowe jednostki budżetowe inne niż starostwa powiatowe oraz powiatowe zakłady budżetowe - w samorządzie powiatowym,
● województwa samorządowe jako osoby prawne, wojewódzkie jednostki budżetowe inne niż urzędy marszałkowskie oraz wojewódzkie zakłady budżetowe - w samorządzie wojewódzkim.
Czynności podlegające opodatkowaniu VAT oraz czynności związane ze sprzedażą opodatkowaną, w ramach których VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu jest odliczany od należnego VAT lub zwracany podatnikowi przez urząd skarbowy, wykonuje się w ramach planów finansowych urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich. Ewidencję księgową w zakresie VAT w imieniu wymienionych jednostek samorządu terytorialnego prowadzą urzędy jednostek samorządu terytorialnego. Na podstawie ewidencji księgowej prowadzonej przez te urzędy jednostki samorządu terytorialnego składają deklaracje VAT za okresy miesięczne.
Ewidencję księgową w zakresie operacji związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zakupami związanymi z tą sprzedażą prowadzą gminne, powiatowe i wojewódzkie jednostki budżetowe oraz gminne, powiatowe i wojewódzkie zakłady budżetowe jako podmioty będące odrębnymi podatnikami VAT.
Uchwała NSA z 2013 r. znacząco ogranicza liczbę podatników w samorządzie gminnym, ponieważ w wyniku wejścia w życie postanowień tej uchwały status odrębnych podatników utracą gminne jednostki budżetowe. W związku z tym rozliczanie VAT, wynikające z czynności wykonywanych przez gminne jednostki budżetowe, będzie wykonywane przez gminy na podstawie miesięcznych informacji podatkowych przekazywanych przez te jednostki do urzędu gminy.
1. Ewidencja księgowa VAT w państwowych jednostkach budżetowych
