Zarządzenie w sprawie ustalenia zasad (polityki) rachunkowości z załącznikami
Wydanie zarządzenia w sprawie ustalenia, w tym również aktualizacji, zasad (polityki) rachunkowości należy do obowiązków kierownika jednostki, na co wskazuje art. 10 ust. 2 uor. Co prawda, zasada ciągłości wymusza na jednostce stosowanie wybranych i przyjętych przez nią zasad (polityki) rachunkowości, jednak stworzenie takiej polityki rachunkowości, która nie będzie poddawana aktualizacjom w trakcie całego cyklu funkcjonowania jednostki, w praktyce jest niemalże niemożliwe. Stąd w zdecydowanej większości jednostek dochodzi do zmian w zakresie przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, co najczęściej wynika z obowiązku będącego skutkiem modyfikacji przepisów o rachunkowości lub z utraty prawa do stosowania dotychczasowych uproszczeń, lub też z decyzji kierownika jednostki podjętej z zachowaniem przysługujących mu uprawnień.
