Paragrafy wydatków budżetowych a koszty rodzajowe
Analiza paragrafów wydatków budżetowych bez powiązania ich z kosztami rodzajowymi jest warunkiem koniecznym do nakreślenia całości problemu przyporządkowywania poszczególnych zdarzeń do klasyfikacji budżetowej. Obowiązek prowadzenia analityki do kont kosztów rodzajowych przyczynia się do powstawania wątpliwości przy klasyfikowaniu wydatków w szczególności tych, które związane są z zamówieniem jakiejś usługi, natomiast w efekcie finalnym jednostka dysponuje pewnym dobrem materialnym.
1. Układ kosztów rodzajowych a klasyfikacja budżetowa - paragrafy wydatków budżetowych
Każda jednostka zobowiązana jest do ewidencji ponoszonych kosztów według rodzaju oraz każda jednostka zobowiązana jest do grupowania wydatków budżetowych we właściwych podziałkach klasyfikacji budżetowej. Te dwa ciążące na jednostce obowiązki nasuwają pytanie, czy jest możliwe inne merytoryczne rozumienie poniesionego wydatku, a inne poniesionego kosztu. Przykładowo, czy jest możliwe, że poniesiony wydatek został ujęty w paragrafie usługowym, a koszt rodzajowy prezentowany jest jako zużycie materiałów? Z taką sytuacją spotyka się każda jednostka, kiedy rozlicza w paragrafie usługowym zakup usług, dający efekt materialny. Na potrzeby klasyfikacji budżetowej jednostka wykazuje paragraf usługowy, natomiast w kosztach prezentuje zużycie materiałów. Takie podejście wynika z zachowania zasad prawa bilansowego w ocenie danej operacji gospodarczej.
Z podanymi sytuacjami najczęściej spotykamy się w obszarze stosowania następujących kosztów rodzajowych:
1) zużycie materiałów i energii,
2) usługi obce,
3) pozostałe koszty rodzajowe.
W przypadku dwóch pierwszych wymienionych rodzajów kosztów najczęściej problem pojawia się, gdy jednostka ponosi wydatek na: zakup znaczków pocztowych, dorobienie kluczy, wyrób pieczątki na zlecenie, wykonanie wizytówek, druk folderów, zaproszeń, zakup biletów komunikacji miejskiej, gdy nie są związane z odbywaniem przez pracownika podróży służbowej itd.
