Liczba rachunków bankowych do obsługi budżetu JST - kontrowersje
Przepisy powszechnie obowiązujące normują szczegółowo jedynie zasady wykonania budżetu państwa, w tym kwestie związane z rodzajem i liczbą rachunków bankowych prowadzonych dla obsługi tego budżetu w państwowych jednostkach budżetowych oraz z rodzajami operacji, jakie mogą być wykonywane na tych rachunkach. A jak kwestia ta wygląda w praktyce w jednostkach samorządu terytorialnego?
W przypadku JST ogólnie obowiązujące przepisy wymagają jedynie, aby samorządowe zakłady budżetowe miały odrębne rachunki bankowe (§ 35 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych) oraz zezwalają, aby operacje dotyczące wykonywania dochodów i wydatków jednostki budżetowej obsługującej organy JST były wykonywane bezpośrednio z rachunku budżetu, przy zaniechaniu prowadzenia rachunku bankowego bieżącego jednostki (opisy zasad funkcjonowania kont: 133 i 130 zawarte w załącznikach nr 2 i 3 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont).
