Umowy z bankami
Bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego wykonuje bank wybrany na podstawie przepisów upzp. Oczywiście zasady wykonywania obsługi bankowej budżetu określa umowa zawarta pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego a bankiem.
Przy wyborze banku obsługującego budżet jednostki samorządu terytorialnego pracownicy komórki finansowej powinni w szczególny sposób zwrócić uwagę na takie kwestie, jak wysokość:
● oprocentowania środków pieniężnych pozostających na rachunkach bankowych,
● oprocentowania kredytów czy pożyczek udzielanych w rachunku bieżącym,
● prowizji pobieranych przez bank za świadczone usługi.
Bank ma prawo zawrzeć umowę bankowej obsługi budżetu jednostki samorządu terytorialnego zarówno z wyłączeniem wszelkich prowizji i opłat, jak również taką, której treść ogranicza możliwość ich pobierania tylko w odniesieniu do określonych czynności (art. 110 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe; dalej: Prawo bankowe).
Dokonanie wyboru banku obsługującego budżet jednostki samorządu terytorialnego nie zamyka tej jednostce drogi do korzystania z usług świadczonych przez inne banki. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może upoważnić zarząd jednostki samorządu terytorialnego do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach lub w formie depozytu u Ministra Finansów (art. 264 ust. 3 uofp). Jednostki sektora finansów publicznych uprawnione do lokowania wolnych środków są wskazane w art. 48 uofp. Katalog ten nie obejmuje m.in.: jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych oraz organów władzy publicznej, w tym: organów administracji rządowej, organów kontroli państwowej i ochrony prawa, sądów i trybunałów. Jest to uzasadnione wyłącznie ich statusem organizacyjnym i majątkowym, specyfiką działania, a także zadaniami, dla realizacji których jednostki te zostały utworzone.
