Sprawozdawczość budżetowa – nowe rozporządzenie z 2025 r. z komentarzem
Wstęp
Od 1 stycznia 2025 r. w zakresie sprawozdawczości budżetowej obowiązują liczne zmiany i nowości. Po trzech latach obowiązywania w tym zakresie regulacji wynikających z rozporządzenia z 11 stycznia 2022 r. w dniu 31 stycznia 2025 r. zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Finansów z 29 stycznia 2025 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Nie jest to jedynie nowelizacja – mamy do czynienia z zupełnie nowym aktem prawnym.
Nowe regulacje dotyczą sprawozdań w zakresie:
- budżetu państwa,
- budżetu środków europejskich,
- budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Modyfikacje obejmują zarówno rozszerzenie obowiązków sprawozdawczych, jak i doprecyzowanie istniejących przepisów.
Zmiany wynikające z nowego rozporządzenia nie są radykalne. Nie dotyczą bezpośrednio wszystkich sprawozdań sporządzanych przez jednostki państwowe, jednostki samorządu terytorialnego (JST) i ich jednostki organizacyjne. Jednak należy przeanalizować wszystkie wprowadzone przepisy, aby odpowiednio je wdrożyć, a tym samym uniknąć nieprawidłowości w procesie sprawozdawczym. Trzeba mieć przy tym na uwadze, że niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tych sprawozdaniach danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej może stanowić naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
W Poradniku szczegółowo wskazano, jakie zmiany i nowości wprowadzono nowym rozporządzeniem. Jest opracowany w przejrzystym układzie przepis – komentarz, co ułatwia analizę zmian i ich praktyczne zastosowanie. Przy każdym paragrafie nowego rozporządzenia znajduje się komentarz wyjaśniający, jakie modyfikacje wprowadzono (lub czy dany przepis pozostał bez zmian) oraz jak należy je stosować w praktyce.
Z Poradnika można się dowiedzieć m.in.:
- na kogo zostały nałożone nowe obowiązki sprawozdawcze,
- które wzory formularzy sprawozdań budżetowych uległy zmianie,
