Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Monitor Polski rok 2012 poz. 113
Wersja aktualna od 2012-03-02
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Monitor Polski rok 2012 poz. 113
Wersja aktualna od 2012-03-02
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)

z dnia 16 lutego 2012 r.

w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013

Na podstawie art. 3 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.2)) ogłasza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, stanowiącym załącznik do obwieszczenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 października 2007 r. w sprawie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 94, poz. 1035), zmienionym obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 października 2009 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 72, poz. 913), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 marca 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 19, poz. 193), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 maja 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 47, poz. 651), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 września 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 69, poz. 861), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 19, poz. 201), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 65, poz. 654) oraz obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 października 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 96, poz. 971) wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego obwieszczenia.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: M. Sawicki

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655, z 2009 r. Nr 20, poz. 105, z 2010 r. Nr 76, poz. 490 i Nr 148, poz. 993 oraz z 2011 r. Nr 205, poz. 1202.

Załącznik do obwieszczenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 16 lutego 2012 r. (poz. 113)

W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 wprowadza się następujące zmiany:

1) w rozdziale 5 w podrozdziale 5.3:

a) w pkt 5.3.1 „Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego”:

- w działaniu „Modernizacja gospodarstw rolnych” część „Finansowanie” otrzymuje brzmienie:

„Finansowanie

Koszt całkowity: 5 218 164 722 euro

Wydatki publiczne: 2 087 265 889 euro”,

- w działaniu „Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych” część „Forma i wysokość pomocy” otrzymuje brzmienie:

„Forma i wysokość pomocy

Pomoc ma formę zwrotu części kosztów kwalifikowalnych operacji.

Maksymalna wysokość wsparcia wynosi 130% wartości strat poniesionych w gospodarstwie, przy czym nie może być większa niż 300 tys. zł na gospodarstwo w okresie realizacji Programu.

Kwota pomocy może stanowić maksymalnie 90% kosztów kwalifikowalnych operacji.”,

- w działaniu „Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności”:

- w części „Lista wspólnotowych i krajowych systemów jakości żywności kwalifikujących się do wsparcia” pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2. systemy krajowe:

a) Integrowana produkcja (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849, z późn. zm.);

b) system Jakość Tradycja uznany za krajowy system jakości żywności na mocy decyzji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 czerwca 2007 r.;

c) system Quality Meat Program (QMP) uznany za krajowy system jakości żywności na mocy decyzji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 października 2008 r. zmienionej decyzjami Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 stycznia 2011 r. oraz z dnia 30 września 2011 r.;

d) inne krajowe systemy jakości.”,

- po części „Uzasadnienie wsparcia dla systemu Jakość Tradycja” dodaje się część „Uzasadnienie wsparcia dla systemu QMP” w brzmieniu:

„Uzasadnienie wsparcia dla systemu QMP

System QMP spełnia wszystkie kryteria stawiane systemom jakości żywności przyjmowanym przez państwa członkowskie, określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 15, z późn. zm.).

System QMP to system, w którym wytwarzana jest wołowina i młoda wołowina, której jakość wynika ze szczegółowych obowiązków producentów żywca, które gwarantują cechy charakterystyczne w procesie produkcji, w szczególności:

1) dobór odpowiednich ras bydła: limousine (LM), charolaise (CH), angus (AN), (AR), hereford (HH), salers (SL), simentaler (SM) oraz krzyżówek ras mięsnych (MM), w których komponent ojcowski stanowią rasy mięsne;

2) przeznaczenie zwierząt do uboju w ściśle określonym wieku (w przypadku wołowiny: nie mniej niż 12 miesięcy i nie więcej niż 16 miesięcy w przypadku buhajków oraz nie więcej niż 24 miesiące w przypadku jałówek i wolców; w przypadku młodej wołowiny od 8 do 12 miesięcy);

3) sposób postępowania ze zwierzętami, w szczególności stosowanie systemu bezuwięziowego w gospodarstwie.

Producenci, w ramach systemu QMP, wytwarzają wołowinę i młodą wołowinę zgodnie z zadeklarowaną specyfikacją produktu, a zgodność z tą specyfikacją jest weryfikowana przez niezależny organ kontrolny. Ponadto jakość końcowego produktu charakteryzuje:

1) w odniesieniu do wołowiny QMP:

a) umięśnienie E, U, R, O+ oraz otłuszczenie 2, 3, 4 - według skali EUROP,

b) minimalna waga tuszy buhajka i wolca 240 kg, jałówki 220 kg,

c) wiek ubojowy bydła: nie mniej niż 12 miesięcy i nie więcej niż 16 miesięcy w przypadku buhajków oraz nie więcej niż 24 miesiące w przypadku jałówek i wolców,

d) tłuszcz twardy, biały lub kremowobiały,

e) mięśnie i tłuszcz wolne od krwiaków,

f) pH mięsa po wychłodzeniu nie może przekraczać 5,8,

g) mięso wolne od wady typu DFD (od ang. dark, firm, dry);

2) w odniesieniu do młodej wołowiny QMP:

a) umięśnienie E, U, R, 0+ oraz otłuszczenie 1, 2, 3 - według skali EUROP,

b) masa tuszy nie może być niższa niż 160 kg,

c) wiek ubojowy bydła od 8 do 12 miesięcy,

d) tłuszcz twardy i biały lub kremowobiały,

e) mięśnie i tłuszcz wolne od krwiaków,

f) pH mięsa po wychłodzeniu nie może przekraczać 5,8,

g) mięso wolne od wady typu DFD (od ang. dark, firm, dry).

System QMP jest systemem, w którym producenci wytwarzają wołowinę i młodą wołowinę zgodnie z zadeklarowaną specyfikacją produktu, a zgodność z tą specyfikacją jest weryfikowana przez niezależny organ kontrolny. Producenci są obowiązani do posiadania certyfikatu zgodności, potwierdzającego wytwarzanie produktu zgodnie ze specyfikacją. Certyfikat może być wydany tylko przez jednostkę certyfikującą akredytowaną zgodnie z normą PN-EN 45011:2000 w zakresie umożliwiającym sprawdzenie zgodności ze specyfikacją i upoważnioną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do przeprowadzania kontroli zgodnie z przepisami o rolnictwie ekologicznym.

QMP jest systemem otwartym dla wszystkich producentów, a udział w systemie jest dobrowolny. Warunkiem uczestnictwa jest uzyskanie certyfikatu zgodności ze standardami QMP.

QMP jest systemem przejrzystym i zapewnia pełną możliwość identyfikacji produktów wytworzonych w ramach tego systemu. Realizacja standardów systemu QMP gwarantuje pełną identyfikowalność produktów systemu QMP oraz możliwość odtworzenia ich pochodzenia.

QMP jest systemem produkcji, który odpowiada przewidywanej koniunkturze na rynku. Stanowi jedną z odpowiedzi na stale zwiększające się wymagania konsumentów, jak i innych uczestników rynku, którzy oczekują od produktów rolnych trafiających na rynek spełniania surowych kryteriów w zakresie jakości żywności. Wybór produktu opatrzonego symbolem „System QMP” jest dla konsumenta gwarancją zastosowania w procesie produkcyjnym szczególnych wymogów oraz jakości odróżniającej produkt oznakowany symbolem „System QMP” od innych produktów należących do tej samej kategorii.”,

- w części „Lista produktów kwalifikujących się do pomocy w ramach mechanizmu jakości wybranego w ramach działania „Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności””:

- w pkt 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

„Obecnie w rejestrze wspólnotowym zarejestrowane są następujące produkty rolne:

- jako Chroniona Nazwa Pochodzenia: bryndza podhalańska (rozporządzenie Komisji (WE) nr 642/2007), oscypek (rozporządzenie Komisji (WE) nr 127/2008), redykołka (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1176/2009), wiśnia nadwiślanka (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1232/2009), podkarpacki miód spadziowy (rozporządzenie Komisji (UE) nr 710/2010), karp zatorski (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 485/2011), fasola piękny jaś z doliny Dunajca (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1073/2011),

- jako Chronione Oznaczenie Geograficzne: miód wrzosowy z Borów Dolnośląskich (rozporządzenie Komisji (WE) nr 483/2008), wielkopolski ser smażony (rozporządzenie Komisji (WE) nr 323/2009), truskawka kaszubska/kaszëbskô malëna (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1155/2009), kiełbasa lisiecka (rozporządzenie Komisji (UE) nr 918/2010), suska sechlońska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 897/2010), miód kurpiowski (rozporządzenie Komisji (UE) nr 613/2010), fasola korczyńska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 612/2010), jabłka łąckie (rozporządzenie Komisji (UE) nr 990/2010), śliwka szydłowska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 975/2010), rogal świętomarciński (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1070/2008), andruty kaliskie (rozporządzenie Komisji (WE) nr 326/2009), obwarzanek krakowski (rozporządzenie Komisji (UE) nr 977/2010), chleb prądnicki (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 242/2011), miód drahimski (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 568/2011), kołocz śląski/kołacz śląski (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 733/2011), jabłka grójeckie (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 981/2011),

- jako Gwarantowana Tradycyjna Specjalność: staropolskie miody pitne: czwórniak, trójniak, dwójniak, półtorak (rozporządzenie Komisji (WE) nr 729/2008), olej rydzowy (rozporządzenie Komisji (WE) nr 506/2009), pierekaczewnik (rozporządzenie Komisji (WE) nr 567/2009), kiełbasa myśliwska (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 382/2011), kiełbasa jałowcowa (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 379/2011), kabanosy (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1044/2011).”,

- dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

„5. Wołowina i młoda wołowina opatrzona znakiem QMP.”,

- w części „Wskazanie oficjalnych organów odpowiedzialnych za nadzór nad funkcjonowaniem systemu jakości oraz opis ustaleń organizacyjnych dotyczących nadzoru” dodaje się lit. e w brzmieniu:

„e) System QMP

Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego

Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego sprawuje nadzór nad systemem QMP zgodnie ze Statutem PZPBM.

Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego jest odpowiedzialne za rozpatrywanie i akceptacje wniosków o wpis do systemu i udzielenie prawa do stosowania wspólnego znaku gwarancyjnego „System QMP” na produktach wytworzonych w ramach systemu QMP.

Jednostki certyfikujące

Jednostki certyfikujące są upoważnione do przeprowadzania kontroli, wydawania i cofania certyfikatów zgodności produkcji ze standardami QMP. Jednostki te muszą zostać akredytowane zgodnie z normą PN-EN 45011:2000, co umożliwi sprawdzenie zgodności ze specyfikacją przez Polskie Centrum Akredytacji, oraz zostać upoważnione przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do przeprowadzania kontroli zgodnie z przepisami o rolnictwie ekologicznym.

Polskie Centrum Akredytacji

Polskie Centrum Akredytacji jest krajową jednostką akredytującą upoważnioną do akredytacji jednostek certyfikujących, kontrolujących, laboratoriów badawczych i wzorcujących oraz innych podmiotów prowadzących oceny zgodności i weryfikacje na podstawie przepisów o systemie oceny zgodności.

Za nieprzestrzeganie standardów jakości produktów rolnych są wymierzane kary grzywny i kary pieniężne na podstawie przepisów o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.”,

- w części „Wysokość wsparcia według rodzaju kwalifikującego się systemu” w akapicie pierwszym:

- pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Rolnictwo ekologiczne - 3000 zł (755,7 euro)/rok przez pięć lat.”,

- dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

„5. System QMP - 2386 zł (542,27 euro)/rok przez pięć lat - wsparcie to pokrywa koszt przeprowadzenia kontroli w celu weryfikacji zgodności z systemem do kwoty 996 zł (226,36 euro)/rok oraz koszt uczestnictwa w systemie do kwoty 1390 zł (315,91 euro)/rok.”,

- w działaniu „Działania informacyjne i promocyjne”:

- w części „Lista systemów kwalifikujących się do pomocy w ramach mechanizmu jakości, wybranego w ramach działania „Działania informacyjne i promocyjne”” pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2. systemy krajowe:

a) Integrowana produkcja (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849, z późn. zm.);

b) system Jakość Tradycja uznany za krajowy system jakości żywności na mocy decyzji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 czerwca 2007 r.;

c) system Quality Meat Program (QMP) uznany za krajowy system jakości żywności na mocy decyzji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 października 2008 r. zmienionej decyzjami Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 stycznia 2011 r. oraz z dnia 30 września 2011 r.;

d) inne krajowe systemy jakości.”,

- po części „Uzasadnienie wsparcia dla systemu Jakość Tradycja” dodaje się część „Uzasadnienie wsparcia dla systemu QMP” w brzmieniu:

„Uzasadnienie wsparcia dla systemu QMP

System QMP spełnia wszystkie kryteria stawiane systemom jakości żywności przyjmowanym przez państwa członkowskie, określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 15, z późn. zm.).

System QMP to system, w którym wytwarzana jest wołowina i młoda wołowina, której jakość wynika ze szczegółowych obowiązków producentów żywca, które gwarantują cechy charakterystyczne w procesie produkcji, w szczególności:

1) dobór odpowiednich ras bydła: limousine (LM), charolaise (CH), angus (AN), (AR), hereford (HH), salers (SL), simentaler (SM) oraz krzyżówek ras mięsnych (MM), w których komponent ojcowski stanowią rasy mięsne;

2) przeznaczenie zwierząt do uboju w ściśle określonym wieku (w przypadku wołowiny: nie mniej niż 12 miesięcy i nie więcej niż 16 miesięcy w przypadku buhajków oraz nie więcej niż 24 miesiące w przypadku jałówek i wolców; w przypadku młodej wołowiny od 8 do 12 miesięcy);

3) sposób postępowania ze zwierzętami, w szczególności stosowanie systemu bezuwięziowego w gospodarstwie.

Producenci w ramach systemu QMP wytwarzają wołowinę i młodą wołowinę zgodnie z zadeklarowaną specyfikacją produktu, a zgodność z tą specyfikacją jest weryfikowana przez niezależny organ kontrolny. Ponadto jakość końcowego produktu charakteryzuje:

1) w odniesieniu do wołowiny QMP:

a) umięśnienie E, U, R, O+ oraz otłuszczenie 2, 3, 4 - według skali EUROP,

b) minimalna waga tuszy buhajka i wolca 240 kg, jałówki 220 kg,

c) wiek ubojowy bydła: nie mniej niż 12 miesięcy i nie więcej niż 16 miesięcy w przypadku buhajków oraz nie więcej niż 24 miesiące w przypadku jałówek i wolców,

d) tłuszcz twardy, biały lub kremowobiały,

e) mięśnie i tłuszcz wolne od krwiaków,

f) pH mięsa po wychłodzeniu nie może przekraczać 5,8,

g) mięso wolne od wady typu DFD (od ang. dark, firm, dry);

2) w odniesieniu do młodej wołowiny QMP:

a) umięśnienie E, U, R, O+ oraz otłuszczenie 1, 2, 3 - według skali EUROP,

b) masa tuszy nie może być niższa niż 160 kg,

c) wiek ubojowy bydła od 8 do 12 miesięcy,

d) tłuszcz twardy i biały lub kremowobiały,

e) mięśnie i tłuszcz wolne od krwiaków,

f) pH mięsa po wychłodzeniu nie może przekraczać 5,8,

g) mięso wolne od wady typu DFD (od ang. dark, firm, dry).

System QMP jest systemem, w którym producenci wytwarzają wołowinę i młodą wołowinę zgodnie z zadeklarowaną specyfikacją produktu, a zgodność z tą specyfikacją jest weryfikowana przez niezależny organ kontrolny. Producenci są obowiązani do posiadania certyfikatu zgodności, potwierdzającego wytwarzanie produktu zgodnie ze specyfikacją. Certyfikat może być wydany tylko przez jednostkę certyfikującą akredytowaną zgodnie z normą PN-EN 45011:2000 w zakresie umożliwiającym sprawdzenie zgodności ze specyfikacją i upoważnioną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do przeprowadzania kontroli zgodnie z przepisami o rolnictwie ekologicznym.

QMP jest systemem otwartym dla wszystkich producentów, a udział w systemie jest dobrowolny. Warunkiem uczestnictwa jest uzyskanie certyfikatu zgodności ze standardami QMP.

QMP jest systemem przejrzystym i zapewnia pełną możliwość identyfikacji produktów wytworzonych w ramach tego systemu. Realizacja standardów systemu QMP gwarantuje pełną identyfikowalność produktów systemu QMP oraz możliwość odtworzenia ich pochodzenia.

QMP jest systemem produkcji, który odpowiada przewidywanej koniunkturze na rynku. Stanowi jedną z odpowiedzi na stale zwiększające się wymagania konsumentów, jak i innych uczestników rynku, którzy oczekują od produktów rolnych trafiających na rynek spełniania surowych kryteriów w zakresie jakości żywności. Wybór produktu opatrzonego symbolem „System QMP” jest dla konsumenta gwarancją zastosowania w procesie produkcyjnym szczególnych wymogów oraz jakości odróżniającej produkt oznakowany symbolem „System QMP” od innych produktów należących do tej samej kategorii.”,

- w części „Lista produktów kwalifikujących się do pomocy w ramach poszczególnych systemów mechanizmu jakości wybranych w ramach działania „Działania informacyjne i promocyjne””:

- w pkt 1 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

„Obecnie w rejestrze wspólnotowym zarejestrowane są następujące produkty rolne i środki spożywcze:

- jako Chroniona Nazwa Pochodzenia: bryndza podhalańska (rozporządzenie Komisji (WE) nr 642/2007), oscypek (rozporządzenie Komisji (WE) nr 127/2008), redykołka (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1176/2009), wiśnia nadwiślanka (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1232/2009), podkarpacki miód spadziowy (rozporządzenie komisji (UE) nr 710/2010), karp zatorski (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 485/2011), fasola piękny jaś z doliny Dunajca (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1073/2011),

- jako chronione Oznaczenie Geograficzne: miód wrzosowy z Borów Dolnośląskich (rozporządzenie Komisji (WE) nr 483/2008), rogal świętomarciński (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1070/2008), wielkopolski ser smażony (rozporządzenie Komisji (WE) nr 323/2009), andruty kaliskie (rozporządzenie Komisji (WE) nr 326/2009), truskawka kaszubska/kaszëbskô malëna (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1155/2009), kiełbasa lisiecka (rozporządzenie Komisji (UE) nr 918/2010), obwarzanek krakowski (rozporządzenie Komisji (UE) nr 977/2010), suska sechlońska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 897/2010), miód kurpiowski (rozporządzenie Komisji (UE) nr 613/2010), fasola korczyńska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 612/2010), jabłka łąckie (rozporządzenie Komisji (UE) nr 990/2010), śliwka szydłowska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 975/2010), chleb prądnicki (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 242/2011), miód drahimski (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 568/2011), kołocz śląski/kołacz śląski (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 733/2011), jabłka grójeckie (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 981/2011),

- jako Gwarantowana Tradycyjna Specjalność: staropolskie miody pitne: czwórniak, trójniak, dwójniak, półtorak (rozporządzenie Komisji (WE) nr 729/2009), olej rydzowy (rozporządzenie Komisji (WE) nr 506/2009), pierekaczewnik (rozporządzenie Komisji (WE) nr 567/2009), kiełbasa myśliwska (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 382/2011), kiełbasa jałowcowa (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 379/2011), kabanosy (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1044/2011).”,

- dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

„5. Wołowina i młoda wołowina, opatrzona znakiem QMP.”,

- w działaniu „Grupy producentów rolnych” część „Finansowanie” otrzymuje brzmienie:

„Finansowanie

Koszt całkowity: 146 000 000 euro

Wydatki publiczne: 146 000 000 euro”,

b) w pkt 5.3.2 „Oś 2 Poprawa środowiska naturalnego i obszarów wiejskich”:

- w działaniu „Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW)” część „Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania” otrzymuje brzmienie:

„Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika

Wskaźnik

Wartość docelowa
2007-2013

Produkt

Liczba wspieranych gospodarstw rolnych

750 000

Powierzchnia gruntów rolnych wspieranych w ramach działania1)

9 128 290 ha

Rezultat

Obszar podlegający skutecznemu zagospodarowaniu przestrzennemu2) (ha)

11 692 283

W tym obszary rolne przyczyniające się do:

Bioróżnorodności

793 000

Jakości wody

1 000 000

Zmian klimatu

0

Jakości gleb

650 000

Unikania marginalizacji

9 128 290

W tym obszary leśne przyczyniające się do:

Bioróżnorodności

38 295

Jakości wody

3 881

Zmian klimatu

58 222

Jakości gleb

3 881

Unikania marginalizacji

16 714

Oddziaływanie

Odwrócenie spadku bioróżnorodności

Spadek o 20%
Wartość docelowa FBI: 0,6 (60%)

Zachowanie gruntów o wysokiej wartości przyrodniczej na obszarach rolnych i leśnych

Wartość docelowa
z PROW:
590 000 ha

Poprawa jakości wody

Wzrost o 13%
Wartość docelowa: 55 kg N/ha

Zapobieganie procesowi zmian klimatycznych

Wzrost o od 2,05
do 3,04 Mtoe
Wartość docelowa:
od 5,95 do 6,94 Mtoe

”,

- w działaniu „Program rolnośrodowiskowy (Płatności rolnośrodowiskowe)” część „Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania” otrzymuje brzmienie:

„Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika

Wskaźnik

Wartość docelowa 2007-2013

Produkt

Liczba wspieranych gospodarstw rolnych

200 0003)

Liczba wspieranych gospodarstw rolnych otrzymujących płatności w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006

69 000

Łączny obszar objęty wsparciem rolnośrodowiskowym (w tym w ramach „nowych wyzwań”)

2 081 000 ha UR
(8 000 ha UR)

Łączny obszar objęty wsparciem rolnośrodowiskowym w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006

1 000 000 ha UR

Fizyczny obszar objęty wsparciem rolnośrodowiskowym

1 500 000 ha

Liczba pakietów realizowanych przez beneficjentów działania

600 000

Liczba decyzji w ramach Pakietu 6 „Zachowanie zagrożonych zasobów genetycznych roślin w rolnictwie” oraz w ramach pakietu 7 „Zachowanie zagrożonych zasobów genetycznych zwierząt w rolnictwie”

5 300 (pakiet 7),
28 000 (pakiet 6)

Rezultat

Obszar podlegający skutecznemu zagospodarowaniu przestrzennemu (ha)4)

11 692 283

W tym obszary rolne przyczyniające się do:

Bioróżnorodności

793 000

Jakości wody

1 000 000

Zmiany klimatu

0

Jakości gleb

650 000

Unikania marginalizacji

9 128 290

W tym obszary leśne przyczyniające się do:

Bioróżnorodności

38 295

Jakości wody

3 881

Zmian klimatu

58 222

Jakości gleb

3 881

Unikania marginalizacji

16 714

Oddziaływanie

Odwrócenie spadku bioróżnorodności

Spadek o 20%
Wartość docelowa FBI: 0,6 (60%)

Zachowanie gruntów o wysokiej wartości przyrodniczej na obszarach rolnych i leśnych

Wartość docelowa
z PROW:
590 000 ha

Poprawa jakości wody

Wzrost o 13%
Wartość docelowa: 55 kg N/ha

Zapobieganie procesowi zmian klimatycznych

Wzrost o od 2,05
do 3,04 Mtoe
Wartość docelowa:
od 5,95 do 6,94 Mtoe

”,

- w działaniu „Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne”:

- część „Finansowanie” otrzymuje brzmienie:

„Finansowanie

Koszt całkowity - 443 501 520 euro

Wydatki publiczne - 443 501 520 euro

Budżet

Suma (euro)

UE (euro)

PL (euro)

Łącznie

443 501 5205)

354 801 216

88 700 304

”,

- część „Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania” otrzymuje brzmienie:

„Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika

Wskaźnik

Wartość docelowa
2007-2013

Produkt

Liczba beneficjentów

32 931
(schemat I - 19 758,
schemat II - 13 173)

Liczba beneficjentów otrzymujących płatności w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006

schemat I - 7 500

Powierzchnia gruntów wspieranych w ramach działania

97 036 ha

Powierzchnia zalesiona w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006

34 000 ha

Rezultat

Obszar podlegający skutecznemu zagospodarowaniu przestrzennemu (ha)6)

11 692 283

”,

W tym obszary rolne przyczyniające się do:

Bioróżnorodności

793 000

Jakości wody

1 000 000

Zmian klimatu

0

Jakości gleb

650 000

Unikania marginalizacji

9 128 290

W tym obszary leśne przyczyniające się do:

Bioróżnorodności

38 295

Jakości wody

3 881

Zmian klimatu

58 222

Jakości gleb

3 881

Unikania marginalizacji

16 714

Oddziaływanie

Zachowanie gruntów o wysokiej wartości przyrodniczej na obszarach rolnych i leśnych

Wartość docelowa
z PROW: 590 000 ha

Poprawa jakości wody

Wzrost o 13%
Wartość docelowa: 55 kg N/ha

Zapobieganie procesowi zmian klimatycznych

Wzrost o od 2,05 do 3,04 Mtoe
Wartość docelowa:
od 5,95 do 6,94 Mtoe

- część „Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe” otrzymuje brzmienie:

„Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe

Typ wskaźnika

Wskaźnik

Wartość docelowa
2007-2013

”,

Rezultat

Wzrost udziału powierzchni obszarów wspieranych w ramach działania
(co przyczyni się do rocznej redukcji emitowanego CO2)

97 036 ha

- w działaniu „Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych”:

- część „Finansowanie” otrzymuje brzmienie:

„Finansowanie

Koszt całkowity - 130 000 000 euro

Wydatki publiczne - 130 000 000 euro”,

- część „Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania” otrzymuje brzmienie:

„Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika

Wskaźnik

Wartość docelowa
2007-2013

”,

Produkt

Liczba projektów na rzecz odtworzenia potencjału produkcji leśnej i projektów inwestycji o charakterze zapobiegawczym

928

Powierzchnia zniszczonych lasów objętych pomocą

148 572 ha

Powierzchnia lasów objętych działaniami zapobiegawczymi

5 381 013 ha z powierzchni wszystkich lasów- w tym 4 500 000 ha w PGL LP

Całkowita wartość inwestycji o charakterze zapobiegawczym i mających na celu odtworzenie potencjału produkcji leśnej (euro)

max. 130 000 000

Obszar podlegający skutecznemu zagospodarowaniu przestrzennemu (ha)7)

11 692 283

W tym obszary rolne przyczyniające się do:

Bioróżnorodności

793 000

Jakości wody

1 000 000

Zmian klimatu

0

Jakości gleb

650 000

Rezultat

Unikania marginalizacji

9 128 290

W tym obszary leśne przyczyniające się do:

Bioróżnorodności

38 295

Jakości wody

3 881

Zmian klimatu

58 222

Jakości gleb

3 881

Unikania marginalizacji

16 714

Oddziaływanie

Zachowanie gruntów o wysokiej wartości przyrodniczej na obszarach rolnych i leśnych

Wartość docelowa
z PROW: 590 000 ha

Poprawa jakości wody

Wzrost o 13% Wartość docelowa: 55 kg N/ha

Zapobieganie procesowi zmian klimatycznych

Wzrost o od 2,05 do 3,04 Mtoe
Wartość docelowa:
od 5,95 do 6,94 Mtoe

c) w pkt 5.3.3 Oś 3 „Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej”:

- w działaniu „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” w części „Zakres działania” akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

„W przypadku operacji dotyczących budowy infrastruktury szerokopasmowego Internetu, finansowane mogą być inwestycje prowadzące do utworzenia w gminach szerokopasmowych sieci telekomunikacyjnych. W ramach działania wspierane będą operacje polegające na tworzeniu i umożliwieniu dostępu do infrastruktury szerokopasmowej (w tym instalacji urządzeń do przesyłu wstecznego i urządzeń naziemnych) dla odbiorców prywatnych i instytucjonalnych. W zakresie infrastruktury szerokopasmowego Internetu wspierane będzie również tworzenie publicznych punktów dostępu do Internetu (tzw. PIAP).”;

2) rozdział 7 „Indykatywny podział na poszczególne działania Rozwoju Obszarów Wiejskich (w euro na cały okres)” otrzymuje brzmienie:

„7. INDYKATYWNY PODZIAŁ NA POSZCZEGÓLNE DZIAŁANIA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH (W EURO NA CAŁY OKRES)

Kod
działania

Nazwa działania/oś 1

Wydatki publiczne

Wydatki prywatne*)

Koszt całkowity

111

Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie

30 000 000,00

0,00

30 000 000,00

112

Ułatwianie startu młodym rolnikom

420 000 000,00

0,00

420 000 000,00

113

Renty strukturalne

2 449 600 000,00

0,00

2 449 600 000,00

114

Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów

78 000 000,00

19 500 000,00

97 500 000,00

121, 144

Modernizacja gospodarstw rolnych

2 087 265 889,00

3 130 898 833,00

5 218 164 722,00

123

Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej

932 000 000,00

2 796 000 000,00

3 728 000 000,00

125

Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa

637 531 111,00

0,00

637 531 111,00

126

Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych

100 000 000,00

11 111 111,00

111 111 111,00

132

Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności

30 000 000,00

0,00

30 000 000,00

133

Działania informacyjne i promocyjne

10 000 000,00

4 285 714,00

14 285 714,00

141

Zobowiązania z okresu 2004-2006 dla działania „Wspieranie gospodarstw niskotowarowych”

540 000 000,00

0,00

540 000 000,00

142

Grupy producentów rolnych

146 000 000,00

0,00

146 000 000,00

RAZEM Oś I

7 460 397 000,00

5 961 795 658,00

13 422 192 658,00

*) Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.

Kod działania

Nazwa działania/oś 2

Wydatki publiczne

Wydatki prywatne

Koszt całkowity

211, 212

Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW)

2 448 750 000,00

0,00

2 448 750 000,00

214

Program rolnośrodowiskowy (płatności rolnośrodowiskowe)

2 314 861 111,00

0,00

2 314 861 111,00

221, 223

Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne

443 501 520,00

0,00

443 501 520,00

226

Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy i wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych

130 000 000,00

0,00

130 000 000,00

RAZEM Oś II

5 337 112 631,00

0,00

5 337 112 631,00

Kod działania

Nazwa działania/oś 3

Wydatki publiczne

Wydatki prywatne*)

Koszt całkowity

311

Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej

345 580 000,00

345 580 000,00

691 160 000,00

312

Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw

1 023 583 600,00

1 023 583 600,00

2 047 167 200,00

321

Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej

1 609 786 431,00

0,00

1 609 786 431,00

322, 323, 313

Odnowa i rozwój wsi

589 580 000,00

0,00

589 580 000,00

RAZEM Oś III

3 568 530 031,00

1 369 163 600,00

4 937 693 631,00

*) Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.

Kod działania

Nazwa działania/oś 4

Wydatki publiczne

Wydatki prywatne*)

Koszt całkowity

413

Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju

620 500 000,00

403 115 385,00

1 023 615 385,00

421

Wdrażanie projektów współpracy

15 000 000,00

0,00

15 000 000,00

431

Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja

152 000 000,00

0,00

152 000 000,00

RAZEM tylko Oś IV

787 500 000,00

403 115 385,00

1 190 615 385,00

RAZEM Oś I, II, III, IV

17 153 539 662,00

7 734 074 643,00

24 887 614 305,00

*) Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.

Kod działania

Nazwa działania

Wydatki publiczne

Wydatki prywatne

Koszt całkowity

511

Pomoc Techniczna

266 600 000,00

0,00

266 600 000,00

RAZEM PROW 2007-2013

17 420 139 662,00

7 734 074 643,00

25 154 214 305,00

”,

3) w rozdziale 9. „Elementy potrzebne do wykonania oceny zgodnie z regułami konkurencji oraz, w odpowiednich przypadkach, wykaz systemów pomocy dopuszczonych na mocy artykułu 87, 88, 89 traktatu, które mają zostać wykorzystane do realizacji programu” dodaje się akapit w brzmieniu:

„Decyzją z dnia 19 października 2011 r., dotyczącą pomocy państwa SA.33531 (2011/N)-Polska, Komisja Europejska zatwierdziła zmianę istniejącego programu pomocy N93/2010 „Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych.”;

4) w załączniku 15 „Tabela dotycząca pomocy państwa, którą należy dołączyć do każdego programu rozwoju obszarów wiejskich” otrzymuje brzmienie:

„Tabela dotycząca pomocy państwa, którą należy dołączyć do każdego programu rozwoju obszarów wiejskich

Kod działania

Nazwa działania

Podstawy prawne

Czas trwania

”,

114

„Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów” - w zakresie leśnictwa

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis

do 31.12.2013 r.

221, 223

„Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne”

Decyzja Komisji Europejskiej z dnia 1 grudnia 2010 r., N92/2010 - Polska dotycząca pomocy państwa - zalesianie gruntów rolnych i nierolnych

do 31.12.2013 r.

226

„Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych

Decyzja Komisji Europejskiej z dnia 1 grudnia 2010 r., N93/2010 - Polska dotycząca pomocy państwa - Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych

Decyzja Komisji Europejskiej z dnia 19 października 2011 r. dotycząca pomocy państwa SA.33531 (201 l/N) - Polska, którą dokonano zmiany istniejącego programu pomocy „Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych” (N93/2010)

do 31.12.2013 r.

311

„Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej”

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis

do 31.12.2013 r.

312

„Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw”

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis

do 31.12.2013 r.

321

„Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” - w przypadku inwestycji w zakresie infrastruktury Internetu szerokopasmowego

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de mini-mis

do 31.12.2013 r.

413

„Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” - projekty kwalifikujące się do udzielenia pomocy w ramach działań „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” oraz „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw”, a także projekty z zakresu „małych projektów”

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis

do 31.12.2013 r.

1) Rzeczywista powierzchnia gruntów rolnych wspieranych w ramach działania, z wyłączeniem gruntów leżących w granicach ONW i przeznaczonych pod zalesienie oraz rolników niewnioskujących o wsparcie z tytułu ONW.

2) Wartość wskaźnika liczona, zgodnie z wytycznymi Wspólnych Ram Monitorowania i Oceny, na poziomie całej Osi 2.

3) Dodatkowo: liczba gospodarstw rolnych położonych na obszarach Natura 2000 - 153 tys. beneficjentów.

4) Wartość wskaźnika liczona, zgodnie z wytycznymi Wspólnych Ram Monitorowania i Oceny, na poziomie całej Osi 2.

5) Kwota obejmuje wyłącznie środki publiczne. Wkład własny beneficjenta w ramach PROW 2007-2013 w wysokości 30% kosztów inwestycyjnych, ze względu na ryczałtowy charakter płatności, został uwzględniony w kalkulacji płatności na zalesianie (załącznik 14).

6) Wartość wskaźnika liczona, zgodnie z wytycznymi Wspólnych Ram Monitorowania i Oceny, na poziomie całej Osi 2.

7) Wartość wskaźnika liczona, zgodnie z wytycznymi Wspólnych Ram Monitorowania i Oceny, na poziomie całej Osi 2.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00