OBWIESZCZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)
z dnia 1 lutego 2017 r.
w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2017 r. stawek opłat lotniczych
Na podstawie art. 26a ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605, 904, 1361 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60) w załączniku do obwieszczenia ogłasza się wysokość stawek kwotowych opłat lotniczych, obowiązujących w 2017 r.
Minister Infrastruktury i Budownictwa: A. Adamczyk
|
|
1) Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).
Załącznik do obwieszczenia Ministra
Infrastruktury i Budownictwa
z dnia 1 lutego 2017 r. (poz. 190)
OPŁATY LOTNICZE
|
3. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu CTO lub CAPTO w zakresie wymaganym dla uzyskania licencji lotniczej lub wznowienie ważności certyfikatu nieważnego dłużej niż 12 miesięcy w zakresie: |
Opłata podstawowa |
||
|
|
|||
|
294 |
|||
|
zwiększona o opłatę za poszczególne specyfikacje |
|||
|
1) skoczek spadochronowy zawodowy |
294 |
||
|
2) kontroler ruchu lotniczego |
733 |
||
|
3) dyspozytor lotniczy |
440 |
||
|
4) informator służby informacji powietrznej |
440 |
||
|
5) informator lotniskowej służby informacji powietrznej |
440 |
||
|
6) praktykant-kontroler ruchu lotniczego |
733 |
||
|
4. Przeprowadzenie procesu certyfikacji na rozszerzenie zakresu certyfikatu FTO, TRTO, CTO lub CAPTO i wydanie nowego certyfikatu w zakresie: |
Opłata podstawowa |
||
|
158 |
|||
|
zwiększona o opłatę za poszczególne wskazane specjalności |
|||
|
1) pilot samolotowy |
105 |
||
|
2) pilot samolotowy zawodowy |
263 |
||
|
3) pilot samolotowy liniowy |
524 |
||
|
4) pilot śmigłowcowy |
105 |
||
|
5) pilot śmigłowcowy zawodowy |
263 |
||
|
6) pilot śmigłowcowy liniowy |
524 |
||
|
7) pilot wiatrakowcowy |
105 |
||
|
8) pilot wiatrakowcowy zawodowy |
419 |
||
|
9) pilot sterowcowy zawodowy |
263 |
||
|
10) pilot sterowcowy liniowy |
524 |
||
|
11) pilot balonu wolnego |
105 |
||
|
12) pilot szybowcowy |
105 |
||
|
13) nawigator lotniczy |
158 |
||
|
14) mechanik pokładowy |
158 |
||
|
15) skoczek spadochronowy zawodowy |
263 |
||
|
16) kontroler ruchu lotniczego |
682 |
||
|
17) dyspozytor lotniczy |
524 |
||
|
18) informator służby informacji powietrznej |
419 |
||
|
19) praktykant-kontroler ruchu lotniczego |
682 |
||
|
20) pilot pionowzlotu |
105 |
||
|
21) pilot ultralekkiego statku powietrznego |
105 |
||
|
22) pilot śmigłowca o maksymalnej masie startowej (MTOM) nie większej niż 600 kg |
105 |
||
|
23) pilot wiatrakowca ultralekkiego |
105 |
||
|
24) pilot motolotni |
105 |
||
|
25) instruktor |
210 |
||
|
26) informator lotniskowej służby informacji powietrznej |
419 |
||
|
5. Przeprowadzenie procesu uznania certyfikatu organizacji szkoleniowej lotniczej wydanego przez inne państwo na podstawie wymagań ICAO w zakresie: |
Opłata podstawowa |
||
|
5 232 |
|||
|
zwiększona o opłatę za poszczególne specjalności |
|||
|
1) pilota paralotni, pilota lotni, uprawnienia na klasę samolotów jednosilnikowych, uprawnienia do wykonywania lotów nocnych VFR, uprawnienia na motoszybowiec, uprawnienia na klasę balonu, uprawnienia do wykonywania lotów z napędem, uprawnienia do wykonywania lotów na motoparalotni |
105 |
||
|
za każdą wskazaną specjalność lub uprawnienie |
|||
|
2) specjalności pilota samolotowego, pilota sterowcowego, pilota pionowzlotu, pilota ultralekkiego statku powietrznego, pilota śmigłowca o maksymalnej masie startowej (MTOM) nie większej niż 600 kg, pilota wiatrakowca ultralekkiego, pilota motolotni, pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego |
210 |
||
|
za każdą wskazaną specjalność |
|||
|
3) uprawnienia do lotów z pasażerem, uprawnienia do zarobkowego wykonywania czynności dowódcy balonu wolnego na gaz, uprawnienia do zarobkowego wykonywania czynności dowódcy balonu wolnego na ogrzane powietrze |
315 |
||
|
za każde wskazane uprawnienie |
|||
|
4) specjalności nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego, uprawnienia na klasę samolotów wielosilnikowych |
419 |
||
|
za każdą wskazaną specjalność lub uprawnienie |
|||
|
5) specjalności instruktora |
524 |
||
|
za każde wskazane uprawnienie |
|||
|
6) uprawnienia do lotów IFR, uprawnienia pilota doświadczalnego |
733 |
||
|
za każde wskazane uprawnienie |
|||
|
7) specjalności pilota zawodowego, uprawnienia na typ samolotu z załogą jednoosobową (wpisywany do licencji), uprawnienia na typ śmigłowca jednosilnikowy z załogą jednoosobową |
838 |
||
|
za każdą wskazaną specjalność lub uprawnienie |
|||
|
|
|||
|
8) specjalności pilota liniowego, informatora służby informacji powietrznej, informatora lotniskowej służby informacji powietrznej, dyspozytora lotniczego, uprawnienia na typ śmigłowca z załogą jednoosobową wielosilnikowy |
1 571 |
||
|
za każdą specjalność lub uprawnienie |
|||
|
9) specjalności praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego i kontrolera ruchu lotniczego |
2 093 |
||
|
10) uprawnienia na typ samolotu z załogą wieloosobową, uprawnienia na typ śmigłowca z załogą wieloosobową |
3 139 |
||
|
za każdą specjalność lub uprawnienie |
|||
|
6. Przeprowadzenie procesu certyfikacji urządzenia do szkolenia lotniczego i wydanie certyfikatu po raz pierwszy albo przywrócenie ważności certyfikatu dla: |
|
||
|
1) OTD |
524 |
||
|
2) BITD |
524 |
||
|
3) FNPT |
524 |
||
|
4) FTD |
838 |
||
|
5) FFS |
838 |
||
|
7. Przeprowadzanie procesu certyfikacji na rozszerzenie zakresu certyfikatu FTD dla wszystkich uprawnień lub specjalności |
2 093 |
||
|
8. Wydanie zatwierdzenia symulatora |
524 za każde zatwierdzenie |
||
|
9. Przeprowadzenie procesu certyfikacji MTO Part-147 po raz pierwszy i wydanie certyfikatu zatwierdzenia albo przywrócenie jego ważności w zakresie do prowadzenia szkoleń, za każdą kategorię lub podkategorię: 1) B1.1, B1.3, B2 2) B1.2, B1.4 3) inne kategorie lub podkategorie |
733 629 524 |
||
|
10. Przeprowadzenie procesu certyfikacji MTO Part-147 po raz pierwszy i wydanie certyfikatu zatwierdzenia albo przywrócenie jego ważności w zakresie do prowadzenia szkoleń i egzaminowania, za każdy typ statku powietrznego w poszczególnych kategoriach lub podkategoriach: |
|
||
|
1) B1.1, B1.3, B2 |
367 |
||
|
2) B1.2, B1.4 |
315 |
||
|
3) inne kategorie lub podkategorie |
263 |
||
|
11. Przeprowadzanie procesu certyfikacji MTO Part-147 po raz pierwszy i wydanie certyfikatu zatwierdzenia albo przywrócenie jego ważności w zakresie do prowadzenia egzaminów, za każdy typ statku powietrznego w poszczególnych kategoriach lub podkategoriach: |
|
||
|
1) B1.2, B1.4 |
629 |
||
|
2) innych kategoriach |
524 |
||
|
12. Przeprowadzenie procesu certyfikacji MTO w zakresie obsługi technicznej statków powietrznych innych niż samoloty i śmigłowce oraz samolotów i śmigłowców, o których mowa w załączniku II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylającego dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (Dz. Urz. UE L 79 z 19.03.2008, str. 1, z późn. zm.), i wydanie certyfikatu na: |
opłata podstawowa 315 zwiększona o opłatę za każdą specjalność |
||
|
1) statek powietrzny jako całość |
524 |
||
|
2) płatowiec |
263 |
||
|
3) silnik |
263 |
||
|
4) awionikę |
263 |
||
|
13. Rozszerzenie zakresu certyfikatu MTO Part-147: 1) za każdą kategorię 2) za każdy typ statku powietrznego: a) szkolenie i egzaminowanie b) egzaminowanie |
210 419 315 |
||
|
14. Rozszerzenie zakresu certyfikatu MTO |
315 |
||
|
15. Wpisanie do rejestru podmiotów szkolących i wydanie zaświadczenia o wpisie |
158 |
||
|
16. Rozszerzenie wpisu do rejestru podmiotów szkolących i wydanie zaświadczenia o wpisie |
105 |
||
|
3.2. Rejestracja statków powietrznych |
|||
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
||
|
1 |
2 |
||
|
1. Rezerwacja znaków rozpoznawczych |
33 |
||
|
2. Przedłużenie rezerwacji znaków rozpoznawczych |
22 |
||
|
3. Przeprowadzenie postępowania o wpisanie statku powietrznego do rejestru cywilnych statków powietrznych lub ewidencji statków powietrznych i wydanie świadectwa rejestracji lub ewidencji: 1) lotni, motolotni, paralotni, balonów, spadochronów 2) szybowców, motoszybowców, statków powietrznych kategorii specjalnej 3) samolotów i śmigłowców o maksymalnej masie startowej (MTOM): a) do 1000 kg b) od 1000 kg do 5700 kg c) od 5700 kg do 20 000 kg d) powyżej 20 000 kg |
53
74
315 838 2 093 |
||
|
4. Wydanie duplikatu lub wymiana świadectwa rejestracji lub świadectwa ewidencji dokonana na wniosek jego posiadacza |
33 |
||
|
5. Wydanie zaświadczenia o wykreśleniu statku powietrznego z rejestru lub ewidencji albo wydanie zaświadczenia o niewpisaniu statku powietrznego do rejestru lub ewidencji |
53 |
||
|
6. Wydanie wyciągu z rejestru cywilnych statków powietrznych lub z ewidencji statków powietrznych |
315 |
||
|
7. Przeprowadzenie postępowania o wydanie zgody na wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605, 904, 1361 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60) |
84 |
||
|
8. Zaakceptowanie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego do używania osobie innej niż właściciel |
105 |
||
|
9. Przydział kodu adresowego transpondera MODE-S |
210 |
||
|
10. Dokonanie wpisu zastawu cywilnego lub rejestrowego w świadectwie rejestracji lub świadectwie ewidencji |
105 |
||
|
3.3. Certyfikacja sprzętu lotniczego (Type Certificate) |
|||
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
||
|
1 |
2 |
||
|
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie dokumentu zdatności równoważnego certyfikatowi typu (nie obejmuje czynności, za które pobierane są opłaty wnoszone na rzecz EASA) dla: |
|
||
|
1) samolotów o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|
||
|
a) do 1000 kg (w tym ultralekkie) |
1 571 |
||
|
b) od 1000 kg do 5700 kg |
3 349 |
||
|
c) od 5700 kg do 20 000 kg |
8 371 |
||
|
d) powyżej 20 000 kg |
18 834 |
||
|
2) wiropłatów |
jak dla samolotów |
||
|
3) sterowców |
4 186 |
||
|
4) motoszybowców |
1 571 |
||
|
5) szybowców |
1 047 |
||
|
6) balonów załogowych |
1 047 |
||
|
7) statków powietrznych kategorii specjalnej |
524–3 139 |
||
|
8) spadochronów |
524 |
||
|
9) silników lotniczych o maksymalnej mocy startowej lub dopuszczalnym ciągu: |
|
||
|
a) do 75 kW |
838 |
||
|
b) od 75 kW do 375 kW lub 10 000 N |
1 257 |
||
|
c) od 375 kW do 750 kW lub od 10 000 N do 50 000 N |
3 663 |
||
|
d) powyżej 750 kW lub 50 000 N |
8 371 |
||
|
10) silników do motoszybowców, samolotów ultralekkich lub motolotni |
315 |
||
|
11) śmigieł: |
|
||
|
a) o skoku stałym lub nastawnym na ziemi |
629 |
||
|
b) o skoku zmiennym |
2 093 |
||
|
12) motolotni |
419 |
||
|
13) lotni |
84 |
||
|
14) paralotni |
64 |
||
|
15) wydanie uzupełniającego certyfikatu typu (STC) dla samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|
||
|
a) do 1000 kg (w tym ultralekkie) |
315 |
||
|
b) od 1000 kg do 5700 kg |
1 047 |
||
|
c) od 5700 kg do 20 000 kg |
2 093 |
||
|
d) powyżej 20 000 kg |
5 232 |
||
|
2. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie orzeczenia typu dla następującego sprzętu lotniczego: |
|
||
|
1) urządzenia ratownicze dla konstrukcji ultralekkich, lotni, motolotni i paralotni |
210–629 |
||
|
2) zaczepy do holowania szybowców i transparentów |
105 |
||
|
3) uprzęże do lotni i paralotni |
64 |
||
|
3. Zmiany i uzupełnienia certyfikacji sprzętu lotniczego |
50% stawki określonej w ust. 1 lub 2 |
||
|
4. Zatwierdzanie biuletynów zdatności lub dokumentacji technicznej statków powietrznych i wyposażenia istotnych dla bezpieczeństwa lotniczego: |
|
||
|
1) programów prób na ziemi oraz programów prób w locie dla: |
|
||
|
a) samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|
||
|
– do 1000 kg (w tym ultralekkie) |
105 |
||
|
– od 1000 kg do 5700kg |
315 |
||
|
– od 5700 kg do 20 000 kg |
524 |
||
|
– powyżej 20 000 kg |
1 047 |
||
|
b) pozostałych rodzajów statków powietrznych |
105 |
||
|
2) instrukcji użytkowania w locie dla: |
|
||
|
a) samolotów i śmigłowców o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|
||
|
– do 1000 kg (w tym ultralekkie) |
315 |
||
|
– od 1000 kg do 5700kg |
524 |
||
|
– od 5700 kg do 20 000 kg |
2 093 |
||
|
– powyżej 20 000kg |
8 371 |
||
|
b) motoszybowców i szybowców |
210 |
||
|
c) sterowców i balonów załogowych |
524 |
||
|
d) statków powietrznych kategorii specjalnej |
53–838 |
||
|
e) spadochronów |
53 |
||
|
f) motolotni, lotni i paralotni |
53 |
||
|
3) instrukcji obsługi technicznej dla: |
|
||
|
a) samolotów i śmigłowców o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|
||
|
– do 1000 kg (w tym ultralekkie) |
210 |
||
|
–od 1000 kg do 5700kg |
524 |
||
|
– od 5700 kg do 20 000 kg |
1047 |
||
|
– powyżej 20 000 kg |
3 139 |
||
|
b) pozostałych statków powietrznych i silników |
105 |
||
|
4) głównego wykazu wyposażenia minimalnego (MMEL) dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|
||
|
a) do 5700 kg |
524 |
||
|
b) powyżej 5700 kg |
1 047 |
||
|
5. Zmiany w dokumentacji technicznej |
50% stawki określonej w ust. 4 |
||
|
6. Szczególne przypadki certyfikacji: |
|
||
|
1) uznanie dokumentów zdatności wydanych przez władze lotnicze innych państw: |
|
||
|
a) dla samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|
||
|
– do 1000 kg (w tym ultralekkie) |
210 |
||
|
– od 1000 kg do 5700 kg |
524 |
||
|
– od 5700 kg do 20 000 kg |
1 047 |
||
|
– powyżej 20 000 kg |
6 278 |
||
|
b) dla pozostałych rodzajów statków powietrznych |
105 |
||
|
2) wydanie świadectw zgodności z normą hałasu, wibracji oraz zanieczyszczeniem ziemi, wody i powietrza dla: |
|
||
|
a) samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|
||
|
– do 5700 kg |
524 |
||
|
– powyżej 5700 kg |
2 093 |
||
|
b) pozostałych rodzajów statków powietrznych |
315 |
||
|
3) wydanie świadectwa zgodności z normą hałasu, wibracji oraz zanieczyszczenia ziemi, wody i powietrza dla importowanych statków powietrznych |
315 |
||
|
4) certyfikacja statków powietrznych bezpilotowych, wszystkich rodzajów |
3 139 |
||
|
3.4. Zdatność do lotów statków powietrznych |
|||
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
||
|
1 |
2 |
||
|
1. Przeprowadzenie procesu oceny zdatności do lotu statku powietrznego i wydanie świadectwa zdatności do lotu lub dokumentu równoważnego po raz pierwszy dla: |
|
||
|
1) samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|
||
|
a) do 1000 kg (w tym ultralekkie) |
315 |
||
|
b) od 1000 kg do 2730 kg |
943 |
||
|
c) od 2730 kg do 20 000 kg |
3 139 |
||
|
d) powyżej 20 000 kg |
10 464 |
||
|
2) sterowców i bezpilotowych |
419 |
||
|
3) szybowców |
127 |
||
|
4) motoszybowców |
263 |
||
|
5) balonów załogowych |
263 |
||
|
6) spadochronów osobowych |
127 |
||
|
7) spadochronów ratunkowych |
210 |
||
|
2. Przedłużanie i odnawianie świadectw zdatności do lotu lub dokumentu równoważnego dla statków powietrznych, wykonanie przeglądu zdatności do lotu i wydanie poświadczenia ARC |
75% opłaty określonej w ust. 1 |
||
|
3. Wydanie poświadczenia ARC w oparciu o rekomendację organizacji CAMO (wg Part–M/G z przywilejem M.A.71 l(b)) – obejmuje to kontrole Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zatwierdzanie wszelkiego typu dokumentacji i ich zmian |
10% opłaty określonej w ust. 1 |
||
|
4. Wystawienie eksportowego świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego lub dokumentu równoważnego dla elementu wyposażenia: |
|
||
|
1) samoloty i wiropłaty o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|
||
|
a) do 2730 kg |
105 |
||
|
b) od 2730 kg do 5700 kg |
315 |
||
|
c) od 5700 kg do 20 000 kg |
524 |
||
|
d) powyżej 20 000 kg |
1571 |
||
|
2) sterówce |
210 |
||
|
3) motoszybowce |
105 |
||
|
4) szybowce |
53 |
||
|
5) balony załogowe |
53 |
||
|
6) spadochrony osobowe |
33 |
||
|
7) spadochrony ratunkowe |
84 |
||
|
5. Wystawienie świadectw oględzin dla statków powietrznych będących w próbach: |
|
||
|
1) samoloty i wiropłaty o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|
||
|
a) do 1000 kg (w tym ultralekkie) |
210 |
||
|
b) od 1000 kg do 5700 kg |
315 |
||
|
c) od 5700 kg do 20 000 kg |
733 |
||
|
d) powyżej 20 000 kg |
2 093 |
||
|
2) szybowce i motoszybowce |
53 |
||
|
3) motoszybowce |
105 |
||
|
4) inne (w szczególności sterówce, balony) |
210 |
||
|
6. Wydanie duplikatu dokumentów, o których mowa w ust. 1–5 |
53 |
||
|
3.5. Certyfikacja jednostek produkujących wyroby, części i akcesoria |
|||
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Zakres prac |
||
|
|
A1 Samoloty duże |
A2 Samoloty małe |
B4 Śmigła |
|
|
A3 Śmigłowce duże |
A4 Śmigłowce małe |
C1 Akcesoria |
|
|
B1 Silniki turbinowe |
A5 Autożyra |
C2 Części |
|
|
|
A6 Szybowce |
D1 Czynności obsługowe |
|
|
|
A7 Motoszybowce A8 Balony załogowe A9
Sterówce |
|
|
|
Wysokość stawki w zł |
||
|
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu POA po raz pierwszy lub wznowienie ważności zatwierdzenia nieważnego dłużej niż 12 miesięcy |
2 093 |
1 047 |
524 |
|
2. Rozszerzenie zakresu zatwierdzenia: 1) rozszerzenie zakresu prac 2) rozszerzenie o inne typy wyrobów – w zatwierdzonym zakresie prac |
880 |
440 |
148 |
|
jak za zatwierdzenie zmiany znaczącej (ust. 3) |
|||
|
3. Zatwierdzenie zmian znaczących w organizacji posiadającej zatwierdzenie |
25% wartości opłaty jak za certyfikację (ust. 1) |
||
|
4. Wydanie zgody na produkcję wyrobów, części lub akcesoriów bez przeprowadzenia procesu certyfikacji i wydania certyfikatu POA |
50% wartości opłaty jak za certyfikację (ust. 1) |
||
|
3.6. Certyfikacja jednostek obsługi technicznej sprzętu lotniczego i zarządzania ciągłą zdatnością do lotu |
||||
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość stawki w zł |
|||
|
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu AMO po raz pierwszy lub wznowienie certyfikatu nieważnego dłużej niż 12 miesięcy, dla jednostki: |
|
|||
|
1) spełniającej wymagania PART–1451) |
|
|||
|
a) w klasie statki powietrzne |
A1 |
A2 |
A3 |
A4 |
|
|
3 139 |
1 571 |
1 571 |
1 152 |
|
b) w klasie silniki |
B1 |
B2 |
B3 |
|
|
|
2 356 |
1 152 |
786 |
|
|
c) w klasie podzespoły |
472 za każdą kategorię |
|||
|
d) w klasie badania nieniszczące |
472 |
|||
|
2) spełniającej wymagania PART M/F1) |
|
|||
|
a) w klasie statki powietrzne |
A1 |
A2 |
A3 |
A4 |
|
|
|
1 152 |
1 152 |
786 |
|
b) w klasie silniki |
B1 |
B2 |
B3 |
|
|
|
1 571 |
786 |
472 |
|
|
c) w klasie podzespoły |
315 za każdą kategorię |
|||
|
d) w klasie badania nieniszczące |
315 |
|||
|
3) spełniającej wymagania PL–61) |
|
|||
|
a) w klasie statki powietrzne |
A1 |
A2 |
A3 |
A4 |
|
|
786 |
786 |
472 |
|
|
b) w klasie silniki |
B1 |
B2 |
B3 |
|
|
|
943 |
524 |
315 |
|
|
c) w klasie podzespoły |
210 za każdą kategorię |
|||
|
d) w klasie badania nieniszczące |
210 |
|||
|
2. Przeprowadzenie procesu certyfikacji jednostki zarządzania ciągłą zdatnością do lotu i wydanie certyfikatu CAMO po raz pierwszy lub wznowienie certyfikatu nieważnego dłużej niż 12 miesięcy: |
|
|||
|
1) spełniającej wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(a) |
A1 |
A2 |
A3 |
A4 |
|
3 139 |
1 571 |
1 571 |
524 |
|
|
2) spełniającej wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(b) |
2 093 |
1 047 |
733 |
419 |
|
3) spełniającej wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(c) |
1 571 |
733 |
524 |
263 |
|
4) spełniającej wymagania PL-6 |
|
629 |
419 |
210 |
|
A1 – samoloty o maksymalnej masie startowej (MTOM) powyżej 5 700 kg |
||||
|
A2 – samoloty o maksymalnej masie startowej (MTOM) 5700 kg i poniżej |
||||
|
A3 – śmigłowce |
||||
|
A4 – statki powietrzne inne niż kategoria A1, A2 i A3 |
||||
|
B1 – silniki turbinowe |
||||
|
B2 – silniki tłokowe |
||||
|
B3 – silniki pomocnicze APU |
||||
|
3.7. Uznawanie certyfikatów wydanych przez nadzory obcych państw |
||||
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość stawki w zł |
|||
|
|
Wielkość jednostki organizacyjnej2) |
|||
|
|
M |
S |
D |
|
|
1. Uznanie certyfikatu AOC, certyfikatu AWC lub dokumentu równoważnego |
524 |
1 571 |
4 710 |
|
|
2. Uznanie certyfikatu AMO lub dokumentu równoważnego |
Opłata lotnicza jak w podczęści 3.6 ust. 1 pkt 3 |
|||
|
3. Uznanie certyfikatu CAMO lub dokumentu równoważnego |
Opłata lotnicza jak w podczęści 3.6 ust. 2 pkt 4 |
|||
|
4. Uznanie certyfikatu symulatora lotu oraz urządzeń treningowych |
315 |
524 |
1 047 |
|
|
3.8. Certyfikacja i rejestracja lotnisk3) |
||||
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
|||
|
1 |
2 |
|||
|
1. Przeprowadzenie postępowania o wydanie promesy zezwolenia na założenie lotniska użytku publicznego i wydanie promesy: |
|
|||
|
1) o literze kodu A, B |
5 232 |
|||
|
2) o literze kodu C, D, E |
26 159 |
|||
|
2. Przeprowadzenie postępowania o wydanie promesy zezwolenia na założenie lotniska użytku wyłącznego i wydanie promesy: |
|
|||
|
1) o literze kodu A, B |
1 571 |
|||
|
2) o literze kodu C, D, E |
3 139 |
|||
|
3. Przeprowadzenie postępowania o wydanie zezwolenia na założenie lotniska użytku publicznego i wydanie zezwolenia: |
|
|||
|
1) o literze kodu A, B |
10 464 |
|||
|
2) o literze kodu C, D, E |
41 854 |
|||
|
4. Przeprowadzenie postępowania o wydanie zezwolenia na założenie lotniska użytku wyłącznego i wydanie zezwolenia: |
|
|||
|
1) o literze kodu A, B |
2 093 |
|||
|
2) o literze kodu C, D, E |
4 186 |
|||
|
5. Przeprowadzenie postępowania o wpisanie lotniska użytku publicznego do rejestru lotnisk cywilnych i wydanie zaświadczenia o wpisie: |
|
|||
|
1) o literze kodu A, B |
7 325 |
|||
|
2) o literze kodu C, D, E |
31 390 |
|||
|
6. Przeprowadzenie postępowania o wpisanie lotniska użytku wyłącznego do rejestru lotnisk cywilnych i wydanie zaświadczenia o wpisie: |
|
|||
|
1) o literze kodu A, B |
2 617 |
|||
|
2) o literze kodu C, D, E |
5 232 |
|||
|
7. Wydanie zaświadczenia o wpisie lotniska do rejestru lotnisk cywilnych |
105 |
|||
|
8. Przeprowadzenie postępowania o dokonanie zmiany w rejestrze lotnisk cywilnych |
315 |
|||
|
9. Wydanie zmienionego zaświadczenia o wpisie lotniska do rejestru lotnisk cywilnych |
105 |
|||
|
10. Zatwierdzenie instrukcji operacyjnej nowo zakładanego lotniska użytku publicznego: |
|
|||
|
1) o literze kodu A |
8 371 |
|||
|
2) o literze kodu B |
16 742 |
|||
|
3) o literze kodu C |
25 112 |
|||
|
4) o literze kodu D |
33 483 |
|||
|
5) o literze kodu E |
41 854 |
|||
|
11. Zatwierdzenie instrukcji operacyjnej nowo zakładanego lotniska użytku wyłącznego: |
|
|||
|
1) o literze kodu A |
524 |
|||
|
2) o literze kodu B |
1 675 |
|||
|
3) o literze kodu C |
2 826 |
|||
|
4) o literze kodu D |
3 977 |
|||
|
5) o literze kodu E |
5 232 |
|||
|
12. Przeprowadzenie postępowania o wydanie zezwolenia na wprowadzenie pojedynczej zmiany eksploatacyjnej i technicznej cech lotniska użytku publicznego: |
|
|||
|
1) o literze kodu A, B |
1 362 |
|||
|
2) o literze kodu C, D, E |
2 722 |
|||
|
13. Przeprowadzenie postępowania o wydanie zezwolenia na wprowadzenie pojedynczej zmiany eksploatacyjnej i technicznej cech lotniska użytku wvłac7ne2o o literze kodu A B C D E |
210 |
|||
|
14. Przeprowadzenie postępowania o wpisanie lądowiska do ewidencji lądowisk i wydanie zaświadczenia |
1 047 |
|||
|
15. Wydanie zaświadczenia o wpisie lądowiska do ewidencji lądowisk |
105 |
|||
|
16. Wydanie duplikatu zaświadczenia o wpisie lądowiska do ewidencji lądowisk lub o wpisie lotniczego urządzenia naziemnego do rejestru lotniczych urządzeń naziemnych |
315 |
|||
|
17. Wydanie zgody na odstępstwo od wymogów dotyczących powierzchni ograniczających |
2 617 |
|||
|
18. Przeprowadzenie procesu certyfikacji lotniska: |
|
|||
|
1) o literze kodu A |
10 464 |
|||
|
2) o literze kodu B |
20 927 |
|||
|
3) o literze kodu C |
31 390 |
|||
|
4) o literze kodu D |
41 854 |
|||
|
5) o literze kodu E |
52 317 |
|||
|
19. Przeprowadzenie procesu certyfikacji rozszerzającego zakres uprawnień wynikających z procesu certyfikacji, o wykonywanie operacji: |
|
|||
|
1) lądowania w warunkach ograniczonej widzialności (LVO) dla: |
|
|||
|
a) kategorii II (CAT II) |
20 927 |
|||
|
b) kategorii III A (CAT III A) |
31 390 |
|||
|
c) kategorii III B (CAT III B) |
41 854 |
|||
|
d) kategorii III C (CAT III C) |
57 549 |
|||
|
2) startów przy ograniczonej widzialności (LVTO) |
20 927 |
|||
|
20. Przeprowadzenie procesu certyfikacji lotniska przedłużającego ważność certyfikatu lotniska |
50% stawki określonej w ust. 18 |
|||
|
21. Przeprowadzenie procesu certyfikacji, o którym mowa w ust. 23, przedłużającego ważność uprawnień |
50% stawki określonej w ust. 19 |
|||
|
22. Przeprowadzenie procesu certyfikacji wznawiającego ważność certyfikatu, który był nieważny dłużej niż 12 miesięcy |
50% stawki określonej w ust. 18 |
|||
|
23. Przeprowadzenie procesu certyfikacji, o którym mowa w ust. 19, wznawiającego ważność uprawnień, które były nieważne dłużej niż 12 miesięcy |
50% stawki określonej w ust. 19 |
|||
|
24. Przeprowadzenie procesu certyfikacji wznawiającego ważność certyfikatu, który był cofnięty, zawieszony lub nieważny dłużej niż 6 miesięcy, ale nie dłużej niż 12 miesięcy |
25% stawki określonej w ust. 18 |
|||
|
25. Przeprowadzenie procesu certyfikacji, o którym mowa w ust. 19, wznawiającego ważność uprawnień, które były cofnięte, zawieszone lub nieważne dłużej niż 6 miesięcy, ale nie dłużej niż 12 miesięcy |
25% stawki określonej w ust. 19 |
|||
|
3.9. Certyfikacja zarobkowego transportu lotniczego |
|||||
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
||||
|
Wielkość jednostki organizacyjnej2) |
|||||
|
M |
Ś |
D |
|||
|
1 |
2 |
||||
|
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu AOC po raz pierwszy lub wznowienie ważności certyfikatu AOC nieważnego dłużej niż 12 miesięcy: |
opłata podstawowa |
||||
|
524 |
1 047 |
2 093 |
|||
|
zwiększona o opłatę za |
|||||
|
1) przewóz pasażerów i ich bagażu (A-1) |
210 |
524 |
1 047 |
||
|
2) przewóz towarów i poczty (A-2) |
105 |
315 |
838 |
||
|
3) przewóz sanitarny i medyczny (A-3) |
105 |
315 |
524 |
||
|
2. Przeprowadzenie procesu wznowienia ważności certyfikatu AOC, który był cofnięty, zawieszony lub nieważny dłużej niż 6 miesięcy, ale nie dłużej niż 12 miesięcy |
75% opłaty wyliczonej zgodnie z ust. 1 |
||||
|
3. Przeprowadzenie procesu związanego z wydaniem zezwolenia specjalnego wpisywanego do certyfikatu AOC i wpisanie do certyfikatu zezwolenia: |
|
||||
|
1) na operacje w każdych warunkach meteorologicznych (AWO – All Weather Operations) – od E1 do E5: |
|
||||
|
a) kategorii II (CAT II) – E1 |
2 093 |
||||
|
b) kategorii IIIA (CAT III A) – E2 |
2 093 |
||||
|
c) kategorii IIIB (CAT III B) – E3 |
2 093 |
||||
|
d) kategorii IIIC (CAT III C) – E4 |
4 186 |
||||
|
e) wykonywanie startów przy ograniczonej widzialności (LVTO) – E5 |
1 047 |
||||
|
2) na operacje w przestrzeniach powietrznych o minimalnych wymaganiach dotyczących charakterystyki nawigacyjnej (MNPS – Minimum Navigation Performance Specification) – E6 |
2 093 |
||||
|
3) na operacje o wydłużonym zasięgu samolotami dwusilnikowymi (ETOPS – Extended Rangę Operation with Two-Engine Aeroplanes) – E7 |
4 186 |
||||
|
4) na operacje w przestrzeniach, w których wymagana jest zdolność do prowadzenia nawigacji obszarowej (RNAV – Area Navigation) – E8 |
2 093 |
||||
|
5) na operacje w przestrzeniach powietrznych, gdzie stosowana jest zredukowana separacja pionowa (RVSM) – E9 |
3 139 |
||||
|
6) na oznaczenie klasy dokładności prowadzonej nawigacji (RNP) – E10 |
2 093 |
||||
|
7) na przewóz lotniczy materiałów niebezpiecznych (DGR) – E11 |
4 186 |
||||
|
8) na śmigłowcowe operacje przybrzeżne – E12 |
1 571 |
||||
|
9) na operacje transportu pilotów morskich – E13 |
1 571 |
||||
|
3.10. Certyfikacja usług lotniczych |
|||||
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
||||
|
1 |
2 |
||||
|
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu AWC po raz pierwszy lub w okresie powyżej 12 miesięcy od daty ustania ważności certyfikatu albo od daty jego zawieszenia |
1 571 |
||||
|
2. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu AWC przed upływem 12 miesięcy od wygaśnięcia ważności certyfikatu albo od daty jego zawieszenia |
1 152 |
||||
|
3. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu dla operacji wykonywanych przy użyciu balonów lub sterowców po raz pierwszy lub po upływie 12 miesięcy od daty wygaśnięcia ważności certyfikatu lub jego zawieszenia |
786 |
||||
|
4. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu dla operacji wykonywanych przy użyciu balonów lub sterowców w okresie przed upływem 12 miesięcy od daty wygaśnięcia ważności certyfikatu albo od daty jego zawieszenia |
629 |
||||
|
3.11. Certyfikacja obsługi naziemnej w portach lotniczych |
|||||
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
||||
|
Wielkość jednostki organizacyjnej2) |
|||||
|
M |
Ś |
D |
|||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
||
|
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu AHAC po raz pierwszy lub po upływie 12 miesięcy od daty wygaśnięcia certyfikatu lub jego zawieszenia: |
opłata podstawowa |
||||
|
733 |
1 466 |
2 198 |
|||
|
zwiększona o opłaty za zgłoszone kategorie: |
|||||
|
1) ogólne usługi administracyjno-gospodarcze wykonywane w interesie użytkownika |
294 |
440 |
733 |
||
|
2) obsługę pasażerów |
294 |
440 |
733 |
||
|
3) obsługę bagażu |
148 |
294 |
440 |
||
|
4) obsługę ładunków (towarów i poczty) |
294 |
440 |
733 |
||
|
5) obsługę płytową statków powietrznych |
294 |
733 |
1 047 |
||
|
6) obsługę kabinową statków powietrznych |
294 |
440 |
733 |
||
|
7) obsługę w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne |
294 |
733 |
1 047 |
||
|
8) obsługę techniczno-administracyjną statków powietrznych |
148 |
440 |
733 |
||
|
9) obsługę operacyjną lotu i administracyjną załóg statków powietrznych |
148 |
294 |
440 |
||
|
10) transport naziemny pomiędzy statkami powietrznymi i dworcem lotniczym |
148 |
440 |
733 |
||
|
11) obsługę w zakresie zaopatrzenia pokładowego statków powietrznych (catering) |
294 |
733 |
1 047 |
||
|
2. Przeprowadzenie procesu certyfikacji AHAC w zakresie materiałów niebezpiecznych po raz pierwszy lub wznowienie ważności certyfikatu nieważnego dłużej niż 12 miesięcy (z prawem spedycji drogą lotniczą) |
1 047 |
1 571 |
2 093 |
||
|
3.12. Certyfikacja służb żeglugi powietrznej |
|||
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
||
|
1 |
2 |
||
|
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej, odpowiednio do: 1) służby kontroli obszaru (ACC – Area Control Service) |
20 927 |
||
|
2) służby kontroli zbliżania (APP – Approach Control Service) |
10 464 |
||
|
3) służby kontroli lotniska (TWR – Aerodrome Control Service) |
10 464 |
||
|
4) służby informacji powietrznej (FIS – Flight Information Service) |
10 464 |
||
|
5) służby lotniskowej informacji powietrznej (AFIS – Aerodrome Flight Information Service) |
1 047 |
||
|
6) służby łączności (COM – Communication Service) |
1 047 |
||
|
7) służby nawigacji (NAV – Navigation Service) |
2 093 |
||
|
8) służby dozorowania (SUR – Surveillance Service) |
4 186 |
||
|
9) służby przetwarzania i zobrazowania danych (DP – Data Processing) |
10 464 |
||
|
10) służby informacji lotniczej (AIS – Aeronautical Information Service) |
10 464 |
||
|
11) służby lub organu zapewniającego informacje meteorologiczne |
10 464 |
||
|
2. Przeprowadzenie procesu z wniosku o przedłużenie ważności certyfikatu |
do 50% opłaty określonej w ust. 1, nie więcej niż 5 232 |
||
|
3.13. Inne certyfikaty, zaświadczenia, zatwierdzenia oraz dokumenty |
|||
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
||
|
1 |
2 |
||
|
1. Rozszerzenie floty i związana z tym zmiana w certyfikacie lub specyfikacji AOC, AWC |
W zależności od maksymalnej masy startowej (MTOM) statku powietrznego |
||
|
do 10 ton włącznie |
więcej niż 10 ton |
||
|
210 |
524 |
||
|
2. Zmiana w certyfikacie lub specyfikacji AOC, AWC niezwiązana ze zmianą floty |
Wielkość jednostki organizacyjnej2) |
||
|
M |
Ś |
D |
|
|
105 |
210 |
419 |
|
|
3. Rozpatrzenie wniosku o wydanie zgody na lot cywilnego statku powietrznego z materiałami niebezpiecznymi niedopuszczonymi lub warunkowo dopuszczonymi do przewozu na pokładzie statku powietrznego (w tym lotu tranzytowego) obejmującego wydanie odstępstwa |
10 464 |
||
|
4. Akceptacja pilota do przeprowadzania kontroli typu line-check |
105 |
||
|
5. Wydanie decyzji w sprawie zwolnień oraz odstępstw od przepisów art. 8 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. WE L 373 z 31.12.1991, str. 4, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 1, str. 348, z późn. zm.) |
10 464 |
||
|
6. Zatwierdzenie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego do używania w oparciu o art. 83 bis Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.4)) i przekazanie nadzoru od lub do organu nadzoru innego państwa |
2 093 |
||
|
7. Zezwolenie na zawarcie umowy leasingu (dry-lease, wet-lease) statku powietrznego |
1 047 |
||
|
8. Wydanie zgody na wykonywanie lotów w strefach, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 119 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze |
838 |
||
|
9. Wydanie certyfikatu operatora kontroli bezpieczeństwa |
158 |
||
|
10. Wydanie identyfikatora członka załogi (Crew Member Certificate – CMC) |
53 |
||
|
11. Wydanie certyfikatu centrum medycyny lotniczej |
1 047 |
||
|
12. Wydanie certyfikatu dla lekarza orzecznika |
210 |
||
|
13. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony lotniska użytku publicznego |
2 093 |
||
|
14. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony lotniska użytku wyłącznego |
524 |
||
|
15. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz regularny |
1 047 |
||
|
16. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz nieregularny |
524 |
||
|
17. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony podmiotu świadczącego obsługę naziemną |
263 |
||
|
18. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony służby żeglugi powietrznej lub organu zapewniającego osłonę meteorologiczną |
472 |
||
|
19. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony podmiotu wykonującego inną działalność gospodarczą |
315 |
||
|
20. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia zmiany lub aktualizacji programu ochrony lotniska użytku publicznego |
629 |
||
|
21. Zatwierdzenie programu ochrony podmiotu zapewniającego osłonę meteorologiczną lotnictwa cywilnego |
524 |
||
|
22. Zatwierdzenie programu ochrony zarejestrowanego agenta |
472 |
||
|
23. Zatwierdzenie programu ochrony zarejestrowanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego |
472 |
||
|
24. Wyznaczenie znanego nadawcy ładunków i poczty |
263 |
||
|
25. Kontrola w siedzibie zarejestrowanego agenta/zarejestrowanego dostawcy lub znanego nadawcy (w zakresie ładunków i poczty) |
263 |
||
|
26. Ponowne wyznaczenie znanego nadawcy w zakresie ładunków i poczty po upływie 5 lat od wyznaczenia, o którym mowa w ust. 24 |
127 |
||
|
27. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia zmiany lub aktualizacji programu ochrony innego lotniska |
158 |
||
|
28. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia zmiany lub aktualizacji programu ochrony przewoźnika wykonującego loty regularne |
315 |
||
|
29. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia zmiany lub aktualizacji programu ochrony przewoźnika wykonującego loty nieregularne |
158 |
||
|
30. Zatwierdzenie zmiany lub aktualizacji programu ochrony innych podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą |
53 |
||
|
31. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu szkolenia z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego |
210 |
||
|
32. Wydanie opinii o możliwości lokalizacji inwestycji ze względu na dopuszczalną wysokość zabudowy, o ile przepisy prawa nie nakładają na organy publiczne uzgodnienia lokalizacji z Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
1 047 |
||
|
33. Wydanie zezwolenia na przeprowadzenie pokazu lotniczego |
Opłata podstawowa |
||
|
34. Przeprowadzenie procesu wpisu lub zmiany do rejestru lotniczych urządzeń naziemnych i wydanie zaświadczenia o wpisie lub zmianie dla każdego z poniższych urządzeń: 1) urządzenia łączności (w urządzeniach połączonych opłaty sumują się): |
|
||
|
a) naziemne radiostacje lotnicze |
838 |
||
|
b) system łączności głosowej VCS |
838 |
||
|
c) system transmisji danych G/G 2) urządzenie radionawigacyjne (w urządzeniach połączonych opłaty sumują się): |
838 |
||
|
a) ILS, MLS |
3 139 |
||
|
b) VOR/DVOR |
2 093 |
||
|
c) NDB |
1 047 |
||
|
d) DME |
524 |
||
|
e) D/GPS (GBAS) 3) urządzenia dozorowania (w urządzeniach połączonych opłaty sumują się): |
2 093 |
||
|
a) radar pierwotny dozorowania (PSR) |
1 571 |
||
|
b) radar wtórny dozorowania (MSSR) |
1 571 |
||
|
c) radar kontroli płyty lotniska |
1 047 |
||
|
d) system multilateracyjny WAM |
1 571 |
||
|
e) system multilateracyjny LAM |
1 571 |
||
|
4) system przetwarzania i zobrazowania danych |
5 232 |
||
|
5) wzrokowe pomoce nawigacyjne (systemy świetlne) |
838–1 047 |
||
|
6) automatyczne systemy pomiarowe parametrów meteorologicznych: a) AWOS dla I kat. precyzyjnego podejścia |
1 047 |
||
|
b) AWOS dla II kat. precyzyjnego podejścia |
1 047 |
||
|
c) AWOS dla III kat. precyzyjnego podejścia |
1047 |
||
|
d) AWOS dla potrzeb AFIS |
524 |
||
|
35. Wydanie zaświadczenia o zmianie wpisu w rejestrze lotniczych urządzeń naziemnych każde z urządzeń lub systemów wymienionych w ust. 34 |
210 |
||
|
36. Wydanie duplikatu zaświadczenia o zmianie wpisu w rejestrze lotniczych urządzeń naziemnych każde zaświadczenie |
105 |
||
|
37. Wydanie zaświadczenia o wpisie do rejestru radiobikonów za każdy radiobikon |
53 |
||
|
Tabela nr 2 |
|
Część I Egzaminy |
|
|
1.1. Egzaminy teoretyczne oraz teoretyczno-praktyczne na licencje i świadectwa kwalifikacji oraz uprawnienia do nich wpisywane |
|
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
|
1 |
2 |
|
1. Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego kandydatów na uprawnienia w zakresie znajomości lotniczego języka angielskiego oraz egzaminu na przedłużenie ważności tego uprawnienia zgodnie z wymaganiami Załącznika 1 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. |
315 |
|
2. Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na licencję: 1) praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego |
210 |
|
2) pilota samolotowego, pilota śmigłowcowego, pilota wiatrakowcowego, pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego, mechanika lotniczego obsługi technicznej |
315 |
|
3) pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego, dyspozytora lotniczego |
419 |
|
4) pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego |
1 047 |
|
3. Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego lub egzaminu teoretyczno-praktycznego kandydata na mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66: 1) za egzamin z każdego modułu Part-66: od M1 do M17 |
210 |
|
2) za każdy egzamin powtórkowy z niezaliczonego modułu Part-66 |
315 |
|
3) za egzamin teoretyczno-praktyczny na typ statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) nieprzekraczającej 5700 kg |
315 |
|
4. Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na dodatkowe uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do licencji: |
|
|
1) zawodowej, liniowej |
210 |
|
2) do pozostałych licencji |
158 |
|
5. Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na świadectwo kwalifikacji |
53 |
|
6. Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na dodatkowe uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do świadectwa kwalifikacji |
158 |
|
7. Przeprowadzenie cząstkowego egzaminu teoretycznego na uznanie licencji albo egzaminu wskazanego w decyzji o zawieszeniu lub ograniczeniu licencji albo świadectwa kwalifikacji |
105 |
|
8. Przeprowadzenie komisyjnego egzaminu teoretycznego, za każdy przedmiot |
315 |
|
1.2. Egzaminy praktyczne na licencje i świadectwa kwalifikacji oraz uprawnienia do nich wpisywane |
|
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
|
1 |
2 |
|
1. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na licencję: |
|
|
1) pilota samolotowego |
838 |
|
2) pilota śmigłowcowego |
838 |
|
3) pilota wiatrakowcowego |
838 |
|
4) pilota samolotowego zawodowego |
2 093 |
|
5) pilota śmigłowcowego zawodowego |
2 093 |
|
6) pilota wiatrakowcowego zawodowego |
1 047 |
|
7) pilota sterowcowego zawodowego |
1 047 |
|
8) pilota samolotowego liniowego |
3 139 |
|
9) pilota śmigłowcowego liniowego |
3 139 |
|
10) pilota sterowcowego liniowego |
2 093 |
|
11) pilota balonu wolnego |
524 |
|
12) pilota szybowcowego |
105 |
|
13) nawigatora lotniczego |
1 571 |
|
14) mechanika pokładowego |
1 047 |
|
15) kontrolera ruchu lotniczego |
2 617 |
|
16) dyspozytora lotniczego |
1 047 |
|
17) mechanika lotniczego obsługi technicznej |
1 047 |
|
18) praktykanta–kontrolera ruchu lotniczego |
1 047 |
|
2. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na dodatkowe uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do licencji |
315 |
|
3. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na świadectwo kwalifikacji dla: |
|
|
1) pilota lotni |
64 |
|
2) pilota paralotni |
43 |
|
3) pilota motolotni i motoparalotni |
64 |
|
4) pilota statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg |
64 |
|
5) pilota – operatora modelu latającego |
22 |
|
6) skoczka spadochronowego |
43 |
|
7) operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe |
105 |
|
8) pilota wiatrakowca ultralekkiego |
64 |
|
9) mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego |
105 |
|
10) informatora służby informacji powietrznej |
105 |
|
11) informatora lotniskowej służby informacji powietrznej |
64 |
|
4. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na dodatkowe uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do świadectwa kwalifikacji |
105 |
|
5. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego na przedłużenie ważności uprawnienia wpisanego do licencji, za każde przedłużane uprawnienie: |
|
|
1) pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego |
105 |
|
2) pilota samolotowego, pilota śmigłowcowego, pilota wiatrakowcowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego, |
105 |
|
3) pilota samolotowego zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, mechanika lotniczego obsługi technicznej, praktykanta–kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego |
105 |
|
4) na typ samolotu z załogą wieloosobową, na typ śmigłowca z załogą wieloosobową |
105 |
|
5) pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego |
105 |
|
6. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego na przedłużenie ważności uprawnienia wpisanego do świadectwa kwalifikacji, za każde przedłużane uprawnienie |
53 |
|
Część II Zaświadczenia oraz poświadczenie zgodności dokumentu z oryginałem |
|
|
2.1. Zaświadczenia i poświadczenia |
|
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
|
1 |
2 |
|
1. Wydanie zaświadczenia o zdanym egzaminie na licencję |
33 |
|
2. Wydanie zaświadczenia potwierdzającego uczestnictwo kandydata w egzaminach |
17 |
|
Tabela nr 3 Wykaz czynności urzędowych i wysokość stawek opłaty lotniczej za sprawowanie bieżącego nadzoru nad lotnictwem cywilnym |
|
Część I Nadzór nad instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej |
|||||
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
||||
|
1 |
2 |
||||
|
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad instytucją posiadającą certyfikat w zakresie poniższych obszarów: |
|||||
|
1) |
służby kontroli obszaru (ACC – Area Control Service) |
20 927 |
|||
|
2) |
służby kontroli zbliżania (APP – Approach Control Service) |
10 464 |
|||
|
3) |
służby kontroli lotniska (TWR – Aerodrome Control Service) |
10 464 |
|||
|
4) |
służby informacji powietrznej (FIS – Flight Information Service) |
10 464 |
|||
|
5) |
służby lotniskowej informacji powietrznej (AFIS – Aerodrome Flight Information Service) |
2 093 |
|||
|
6) |
służby łączności (COM – Communication Service) |
1 047 |
|||
|
7) |
służby nawigacji (NAV – Navigation Service) |
2 093 |
|||
|
8) |
służby dozorowania (SUR – Surveillance Service) |
4 186 |
|||
|
9) |
służby przetwarzania i zobrazowania danych (DP – Data Processing) |
10 464 |
|||
|
10) |
służby informacji lotniczej (AIS – Aeronautical Information Service) |
10 464 |
|||
|
2. |
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad instytucją posiadającą certyfikat w zakresie służby meteorologicznej/organ służby |
5 232 |
|||
|
Część II Nadzór nad eksploatacją lotnisk |
|||||
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
||||
|
1 |
2 |
||||
|
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad bezpieczną eksploatacją posiadacza certyfikatu lotniska: |
|
||||
|
1) o literze kodu A |
5 232 |
||||
|
2) o literze kodu B |
15 695 |
||||
|
3) o literze kodu C |
31 390 |
||||
|
4) o literze kodu D |
41 854 |
||||
|
5) o literze kodu E |
57 549 |
||||
|
Część III Nadzór nad rynkiem przewozów lotniczych oraz inną działalnością gospodarczą w lotnictwie cywilnym, w tym nad posiadaczami certyfikatu AOC, AWC i AHAC |
|||||
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
||||
|
1 |
2 |
||||
|
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu AOC i wpisanymi do niego zezwoleniami specjalnymi: |
Opłata podstawowa w wysokości 100% opłaty określonej w tabeli nr 1 część III podczęść 3.9. ust. 1 zwiększona o opłatę za każde zezwolenie wpisane do certyfikatu |
||||
|
1) na operacje w każdych warunkach meteorologicznych AWO – od E1 do E5 |
1 047 |
||||
|
2) na operacje w przestrzeniach MNPS – E6 |
838 |
||||
|
3) na operacje o wydłużonym zasięgu samolotami dwusilnikowymi – ETOPS – E7 |
3 139 |
||||
|
4) na operacje nawigacji obszarowej – RNAV – E8 |
524 |
||||
|
5) na operacje w przestrzeniach RVSM – E9 |
629 |
||||
|
6) na przewóz materiałów niebezpiecznych – DGR – E11 |
838 |
||||
|
7) na śmigłowcowe operacje przybrzeżne – E12 |
1 047 |
||||
|
8) na operacje transportu pilotów morskich – E13 |
1 047 |
||||
|
2. Przeprowadzenie procesu uznania certyfikatu przewoźnika lotniczego wydanego przez państwa obce z wyłączeniem państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz Konfederacji Szwajcarskiej |
4 186 |
||||
|
3. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu AWC |
Opłata podstawowa |
||||
|
4. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu AWC dla usług wykonywanych przy użyciu balonów lub sterowców |
Opłata podstawowa |
||||
|
5. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu AHAC w zakresie: |
|
||||
|
1) obsługi ładunków (towarów poczty) – kat. 4 (ogólne usługi administracyjno-gospodarcze wykonywane w interesie użytkowników) w portach lotniczych, w których ruch roboczy wynosi: |
|
||||
|
a) do 1 000 000 pasażerów lub do 25 000 ton ładunku |
33 |
||||
|
b) od 1 000 000 do 2 000 000 pasażerów lub od 25 000 do 50 000 ton ładunku |
43 |
||||
|
c) od 2 000 000 do 5 000 000 pasażerów lub od 50 000 do 125 000 ton ładunku |
64 |
||||
|
d) od 5 000 000 do 10 000 000 pasażerów lub od 125 000 do 250 000 ton ładunku |
127 |
||||
|
e) powyżej 10 000 000 pasażerów lub powyżej 250 000 ton ładunku |
242 |
||||
|
2) obsługi dotyczącej zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne – kat. 7 (obsługa w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne) w portach lotniczych, w których ruch roboczy wynosi: |
|
||||
|
a) do 1 000 000 pasażerów lub do 25 000 ton ładunku |
64 |
||||
|
b) od 1 000 000 do 2 000 000 pasażerów lub od 25 000 do 50 000 ton ładunku |
127 |
||||
|
c) od 2 000 000 do 5 000 000 pasażerów lub od 50 000 do 125 000 ton ładunku |
242 |
||||
|
d) od 5 000 000 do 10 000 000 pasażerów lub od 125 000 do 250 000 ton ładunku |
608 |
||||
|
e) powyżej 10 000 000 pasażerów lub powyżej 250 000 ton ładunku |
733 |
||||
|
Część IV Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczami certyfikatu FTO, TRTO, CTO, CAPTO oraz MTO |
|||||
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
||||
|
1 |
2 |
||||
|
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu FTO, TRTO, CTO lub CAPTO: |
|
||||
|
1) FTO |
733 |
||||
|
2) TRTO |
524 |
||||
|
3) CTO, CAPTO |
419 |
||||
|
2. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu MTO Part-147 szkolącego na kategorię lub podkategorię |
1 047 |
||||
|
3. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad organizacjami szkoleniowymi mechaników lotniczych obsługi technicznej innych niż organizacje MTO Part-147 |
524 |
||||
|
Część V Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczami certyfikatu AMO, POA, CAMO |
|||||
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
||||
|
1 |
2 |
||||
|
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczami certyfikatu AMO: |
|
|
|
|
|
|
1) spełniającymi wymagania PART-1451) |
|
|
|
|
|
|
a) w klasie statki powietrzne |
A1 |
A2 |
A3 |
A4 |
|
|
|
1 571 |
786 |
786 |
577 |
|
|
b) w klasie silniki |
B1 |
B2 |
B3 |
|
|
|
|
1 178 |
577 |
393 |
|
|
|
c) w klasie podzespoły |
237 za każdą kategorię |
||||
|
d) w klasie badania nieniszczące |
237 |
|
|
|
|
|
2) spełniającymi wymagania PART M/F1) |
|
|
|
|
|
|
a) w klasie statki powietrzne |
A1 |
A2 |
A3 |
A4 |
|
|
|
|
577 |
577 |
393 |
|
|
b) w klasie silniki |
B1 |
B2 |
B3 |
|
|
|
|
786 |
393 |
237 |
|
|
|
c) w klasie podzespoły |
158 za każdą kategorię |
||||
|
d) w klasie badania nieniszczące |
158 |
|
|
|
|
|
3) spełniającymi wymagania PL-61) |
|
|
|
|
|
|
a) w klasie statki powietrzne |
A1 |
A2 |
A3 |
A4 |
|
|
|
|
393 |
393 |
237 |
|
|
b) w klasie silniki |
B1 |
B2 |
B3 |
|
|
|
|
472 |
263 |
158 |
|
|
|
c) w klasie podzespoły |
117 |
|
|
|
|
|
d) w klasie badania nieniszczące |
117 |
|
|
|
|
|
2. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczami certyfikatu CAMO: |
|
|
|
|
|
|
1) spełniającymi wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(a) |
A1 |
A2 |
A3 |
A4 |
|
|
|
1 571 |
786 |
786 |
263 |
|
|
2) spełniającymi wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(b) |
1 047 |
524 |
367 |
210 |
|
|
3) spełniającymi wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(c) |
786 |
367 |
263 |
132 |
|
|
4) spełniającymi wymagania PL-6 |
|
315 |
210 |
105 |
|
|
3. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu POA |
50% wartości opłaty jak za certyfikację (tabela nr 1 część III podczęść 3.5.) |
||||
|
4. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu dotyczącego projektowania, produkcji i obsługi |
263 |
||||
|
5. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad budową w pojedynczym egzemplarzu: lotni, paralotni, spadochronu, motolotni lub ultralekkiego statku powietrznego |
263 |
||||
|
6. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu dotyczącego obsługi sprzętu spadochronowego, motolotni lub ultralekkich statków powietrznych |
158 |
||||
|
Część VI Sprawowanie bieżącego nadzoru nad działalnością centrów medycyny lotniczej i lekarzy orzeczników |
|||||
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
||||
|
1 |
2 |
||||
|
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad działalnością centrum medycyny lotniczej |
1 047 |
||||
|
2. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad działalnością lekarza orzecznika |
210 |
||||
Przypisy:
1) W przypadku zatwierdzenia w wielu klasach końcowa opłata jest sumą opłat w poszczególnych klasach.
2) Wielkość jednostki organizacyjnej, gdzie:
a) M – oznacza jednostkę organizacyjną zatrudniającą do 10 osób, w wymiarze min. 35 godzin tygodniowo, dla każdego zatrudnionego,
b) Ś – oznacza jednostkę organizacyjną zatrudniającą od 10 do 100 osób, w wymiarze min. 35 godzin tygodniowo, dla każdego zatrudnionego,
c) D – oznacza jednostkę organizacyjną zatrudniającą powyżej 100 osób, w wymiarze min. 35 godzin tygodniowo, dla każdego zatrudnionego.
3) Wyjaśnienia do kodu referencyjnego lotniska, zwanego „kodem” w tabeli nr 1 część III podczęść 3.8, znajdują się w Tomie 1 Załącznika 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.
4) Zmiany wymienionej konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. poz. 137 i 138, z 1969 r. poz. 210 i 211, z 1976 r. poz. 130, 131, 188, 189, 227 i 228, z 1984 r. poz. 199 i 200, z 2000 r. poz. 446 i 447, z 2002 r. poz. 527 i 528, z 2003 r. poz. 700 i 701 oraz z 2012 r. poz. 368, 369, 370 i 371.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
