Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Monitor Polski rok 2022 poz. 669
Wersja aktualna od 2022-06-30
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Monitor Polski rok 2022 poz. 669
Wersja aktualna od 2022-06-30
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

UCHWAŁA
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 30 czerwca 2022 r.

w sprawie ustaleń poczynionych przez Senacki Zespół do spraw Spółki GETBACK S.A.

W wyniku upadłości GETBACK S.A. pokrzywdzonych zostało ponad 9 tysięcy osób, które łącznie poniosły straty szacowane na 2,5 miliarda zł. Tak wielka afera finansowa - jedna z największych na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat - powinna stać się przedmiotem dogłębnego badania celem ustalenia, dlaczego przez kilka lat mogła funkcjonować, przez nikogo nie niepokojona, klasyczna piramida finansowa. Prokuratura ściga wprawdzie osoby bezpośrednio zamieszane w działalność Spółki, jednak kwestia, czy ktoś, a jeśli tak, to kto, nie dopełnił obowiązków wynikających z nadzoru lub ewentualnie roztaczał parasol ochronny nad GETBACK S.A., nie jest przedmiotem dociekań ani organów ścigania, ani Ministerstwa Finansów i pozostaje niewyjaśniona.

W tej sytuacji, reagując także na apele osób poszkodowanych przez Spółkę, temat ten podjął specjalny Senacki Zespół do spraw Spółki GETBACK S.A., który na podstawie ustaleń Najwyższej Izby Kontroli, wyjaśnień składanych przez przedstawicieli właściwych ministerstw i instytucji rynku finansowego oraz informacji pozyskanych od osób poszkodowanych ustalił, co następuje:

1) nadzór Komisji Nadzoru Finansowego w omawianej sprawie był zdecydowanie niedostateczny; Komisja m.in. nie przeprowadziła w GETBACK S.A. kontroli w ciągu pięciu lat od wydania licencji;

2) Ministerstwo Finansów zwlekało z wdrożeniem dyrektywy MiFID II, co opóźniło wejście w życie przepisów podnoszących zakres ochrony uczestników rynku finansowego;

3) państwo (rząd i instytucje rządowe) nie zapewniło pomocy instytucjonalnej poszkodowanym w dochodzeniu swoich praw po ujawnieniu afery; wielokrotnie działania państwa w istotny sposób utrudniały poszkodowanym dochodzenie późniejszych roszczeń odszkodowawczych;

4) w celu niedopuszczenia do ponownych nadużyć na szkodę tysięcy obywateli, dokonywanych przez oszukańcze podmioty rynku finansowego, konieczne jest wprowadzenie licznych zmian legislacyjnych; Senacki Zespół do spraw Spółki GETBACK S.A. wskazał główne obszary i kierunki tych zmian.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o ustalenie, kto jest personalnie odpowiedzialny za wymienione wyżej zaniechania lub działania na szkodę obywateli, a także o pilne opracowanie niezbędnych zmian legislacyjnych we wskazanym zakresie.

Biorąc także pod uwagę ograniczone prawnie możliwości Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (w sprawie GETBACK S.A. występowały kwestie objęte tajemnicą, zapraszane przez Zespół osoby nie miały obowiązku stawić się na posiedzeniu), Senat Rzeczypospolitej Polskiej uważa, że tak rozległa afera finansowa powinna zostać wyjaśniona przez komisję śledczą, o powołanie której Senat Rzeczypospolitej Polskiej zwraca się do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

Marszałek Senatu: T. Grodzki

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00