Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Monitor Polski rok 2023 poz. 215
Wersja aktualna od 2023-02-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Monitor Polski rok 2023 poz. 215
Wersja aktualna od 2023-02-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)

z dnia 4 stycznia 2023 r.

w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Zarządzanie i przywództwo w piłce siatkowej” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej „Zarządzanie i przywództwo w piłce siatkowej” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk

1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej – kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).

Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 4 stycznia 2023 r. (M.P. poz. 215)

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ „ZARZĄDZANIE I PRZYWÓDZTWO W PIŁCE SIATKOWEJ” DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej

Zarządzanie i przywództwo w piłce siatkowej

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat jest ważny bezterminowo

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

7 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 7 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnego zarządzania zespołem, klubem, federacją. Diagnozuje potencjał i planuje rozwój graczy oraz specjalistów wspierających zespół, kreuje model gry i tworzy otoczenie sprzyjające realizacji celów. Jest gotowa do komunikowania się w grupie i perswadowania w kontaktach interpersonalnych z wykorzystaniem aktualnej wiedzy z tego zakresu. Zarządza zmianą, w tym identyfikuje problemy i podejmuje decyzje, wykorzystując różne rodzaje myślenia, np. racjonalnego, heurystycznego. Wspiera rozwój piłki siatkowej oraz samodzielnie planuje własne uczenie się przez całe życie.

Zestaw 1. Diagnozowanie potencjału i planowanie rozwoju graczy oraz sztabu szkoleniowego

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Planuje rozwój potencjału graczy i sztabu

– diagnozuje potencjał graczy i sztabu,

– doradza w wyborze ścieżek kariery,

– motywuje do pracy nad sobą.

Kreuje model gry

– tworzy model gry wynikający ze światowych tendencji rozwoju piłki siatkowej,

– dostosowuje model do zespołu graczy,

– wdraża model gry,

– monitoruje realizację modelu gry,

– ewaluuje realizację modelu gry,

– koryguje model gry na podstawie wniosków z monitorowania i ewaluacji.

Tworzy otoczenie sprzyjające realizacji celów

– identyfikuje, włącza i koordynuje zasoby sprzyjające realizacji celów (finansowe, organizacyjne, logistyczne, personalne),

– reaguje na zmiany w otoczeniu, dostosowując program do realizacji celów organizacji,

– wyciąga wnioski i formułuje dyrektywy praktyczne dla swojego zespołu na podstawie analizy otoczenia.

Zestaw 2. Komunikowanie i wpływ na realizację zadań

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Komunikuje się w grupie

– wykorzystuje dialog i dyskusję grupową,

– uwzględnia różnorodność poglądów członków grupy,

– zachęca do prezentowania własnych opinii,

– uzasadnia rolę budowania porozumienia,

– uzasadnia rolę zarządzania emocjami,

– wykorzystuje różnice osobnicze i kulturowe w przeprowadzaniu zmian i doskonaleniu współpracy.

Perswaduje w kontaktach interpersonalnych

– wyjaśnia i uzasadnia własne poglądy, stanowiska, propozycje,

– stosuje zasady perswazji,

– wykorzystuje różne typy argumentowania w celu pozyskania akceptacji odbiorców,

– stosuje opowieści, metafory i inne figury retoryczne w celu oddziaływania na odbiorców,

– syntetyzuje przeciwstawne opinie poprzez myślenie równoległe i konsensusowe.

Zestaw 3. Zarządzanie zmianą i podejmowanie decyzji

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Kieruje zmianą

– inicjuje i wspiera zmiany,

– uzasadnia celowość i konieczność wprowadzania zmian,

– mobilizuje innych do inicjowania zmian,

– tworzy klimat sprzyjający zmianom,

– ugruntowuje kulturę zmian.

Identyfikuje problem

– definiuje problem, który należy rozwiązać (problemy poznawcze i praktyczne: korygujące, optymalizacyjne i twórcze),

– określa priorytety decyzyjne.

Włącza współpracowników w podejmowanie decyzji

– uzasadnia rolę angażowania współpracowników w proces podejmowania decyzji,

– wykorzystuje metody grupowego rozwiązywania problemów w procesie podejmowania decyzji.

Podejmuje decyzje, wykorzystując różne rodzaje myślenia

– uzasadnia rolę myślenia racjonalnego (refleksyjnego) i intuicyjnego (heurystycznego) w podejmowaniu decyzji,

– uzasadnia rolę analogii (benchmarking) w procesie decyzyjnym.

Zestaw 4. Wspieranie rozwoju piłki siatkowej

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Określa czynniki determinujące rozwój piłki siatkowej

– poszukuje alternatywnych umiejętności technicznych w piłce siatkowej,

– poszukuje alternatywnych rozwiązań taktycznych w działaniach indywidualnych i zespołowych,

– rozważa możliwość wykorzystania dorobku (technika, taktyka, technologia, modele kształcenia) innych sportów w piłce siatkowej,

– rozważa i ocenia możliwości wykorzystania w piłce siatkowej dorobku różnych dziedzin nauki,

– przewiduje wszechstronnie kierunki rozwoju piłki siatkowej (technika, taktyka, technologia, metodyka treningu, popularność, przepisy, charakterystyka),

– wykorzystuje myślenie poprzez analogię (benchmarking) w pozyskiwaniu inspiracji i kreowaniu nowych rozwiązań w obrębie własnej dyscypliny i obszarów pozasportowych.

Analizuje bliższe i dalsze otoczenie zespołów piłki siatkowej

– obserwuje podmioty i procesy istotne dla działania zespołu, organizacji w otoczeniu bliższym i dalszym (prawnym, politycznym, społecznym, materialnym),

– ocenia oddziaływania podmiotów i procesów w bliższym i dalszym otoczeniu na zespół.

Wskazuje zależności systemowe w działaniach organizacji i zespołów piłki siatkowej

– patrzy całościowo na strukturę organizacyjną piłki siatkowej,

– dostrzega znaczenie i charakter powiązań między elementami organizacji (zespół, klub, federacja).

Realizuje działania edukacyjne wspierające rozwój zespołu, klubu, federacji

– prowadzi wykłady lub zajęcia praktyczne służące nabywaniu nowych kompetencji przez innych trenerów,

– omawia standardy wykonywania pracy trenera, odwołując się do własnych doświadczeń, uznanych trenerów, dorobku światowego oraz Kodeksu etyki trenera piłki siatkowej,

– omawia rolę podnoszenia kwalifikacji i kształcenia się osób związanych ze środowiskiem sportowym,

– ocenia projekty i wdrażanie programów szkoleniowych.

Realizuje działania marketingowe wspierające rozwój zespołu, klubu, federacji

– promuje gry zespołowe i ich osiągnięcia,

– promuje działania na rzecz przestrzegania zasad fair play w sporcie,

– występuje jako ekspert sportowy z zakresu gry zespołowej w kontaktach z otoczeniem,

– upowszechnia wiedzę o dyscyplinie.

Zestaw 5. Rozwój osobisty trenera piłki siatkowej

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Przedstawia własną koncepcję uczenia się przez całe życie w obszarze zawodowym

– samodzielnie planuje własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowuje innych w tym zakresie,

– prezentuje zastosowanie wiedzy z wybranych obszarów nauk społecznych w procesie przewodzenia,

– ocenia efekty podjętych działań rozwojowych i wyciąga wnioski.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

Weryfikacja efektów uczenia się następuje na podstawie analizy dowodów i deklaracji połączonej z wywiadem swobodnym. Dowodami tymi mogą być m.in.:

– certyfikaty, dyplomy, zaświadczenia,

– praca pisemna / esej z propozycją autorskich rozwiązań w piłce siatkowej,

– artykuły naukowe oraz artykuły z pism branżowych,

– nagrania prowadzonych zajęć, wywiadów, wystąpień, prelekcji,

– arkusze obserwacji,

– plany, programy, projekty itp.

Uznanie wszystkich efektów uczenia się wskazanych dla kwalifikacji może nastąpić na podstawie:

– przedłożonego dyplomu trenera piłki siatkowej mistrzowskiej klasy wydanego przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) lub

– dyplomu uzyskanego po zakończeniu kursów mistrzowskiej klasy, które rozpoczęły się za zgodą ministra właściwego do spraw sportu przed wejściem w życie ww. ustawy.

1.2. Zasoby kadrowe

Weryfikację przeprowadza komisja walidacyjna, zwana dalej „komisją”. Komisja składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego komisji.

Każdy z członków komisji:

– posiada dyplom trenera piłki siatkowej mistrzowskiej klasy wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub kwalifikację cząstkową z poziomem 7 PRK w piłce siatkowej,

– posiada kwalifikację pełną (magister) z poziomem co najmniej 7 PRK,

– posiada udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu zespołu graczy w rozgrywkach klasyfikowanych (umowa o pracę lub kontrakt trenerski, zaświadczenie o udziale w zawodach mistrzowskich – FIVB, CEV itp.).

Co najmniej 1 z członków komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Instytucja certyfikująca musi zapewnić możliwość odwołania się od każdego etapu walidacji.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania

Instytucja certyfikująca musi zapewnić doradcę walidacyjnego, który spełnia poniższe warunki:

– posiada co najmniej dyplom trenera piłki siatkowej pierwszej klasy wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub kwalifikację cząstkową z poziomem 6 PRK w obszarze sportu,

– posiada kwalifikację pełną z poziomem co najmniej 6 PRK.

Doradca wspierający kandydata w tworzeniu portfolio na potrzeby analizy dowodów nie może zasiadać w komisji prowadzącej weryfikację dla tego konkretnego kandydata.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która posiada kwalifikację pełną z poziomem 6 PRK oraz kwalifikację cząstkową „Optymalizacja procesu szkolenia w piłce siatkowej” z minimum poziomem 6 PRK lub inną kwalifikację z obszaru piłki siatkowej z minimum poziomem 6 EQF.

Ponadto, aby osoba mogła przystąpić do walidacji, musi minąć okres minimum 3 lat od uzyskania przez nią kwalifikacji cząstkowej z poziomem 6 PRK „Optymalizacja procesu szkolenia w piłce siatkowej” lub innej kwalifikacji z obszaru piłki siatkowej z poziomem 6 EQF.

Osób, które uzyskały kwalifikację „Optymalizacja procesu szkolenia w piłce siatkowej” na podstawie przedłożonego dyplomu trenera piłki siatkowej pierwszej klasy wydanego przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów albo dyplomu uzyskanego po zakończeniu kursów, które rozpoczęły się za zgodą ministra właściwego do spraw sportu przed wejściem w życie ww. ustawy, nie obowiązuje opisany powyżej warunek przystąpienia do walidacji.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00