ZARZĄDZENIE NR 321
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 2 grudnia 2021 r.
w sprawie utworzenia Instytutu Strat Wojennych im. Jana Karskiego
z dnia 2 grudnia 2021 r. (M.P. z 2021 r., poz. 1126)
t.j. z dnia 14 kwietnia 2023 r. (M.P. z 2023 r., poz. 412)
(ostatnia zmiana: M.P. z 2025 r., poz. 1034)
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Tworzy się, z dniem 5 grudnia 2021 r., Instytut Strat Wojennych im. Jana Karskiego, zwany dalej „Instytutem”.
§ 2. 1. Instytut jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów.
2. Czynności wynikające z podległości Instytutu wykonuje, w imieniu Prezesa Rady Ministrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
3. Szczegółowy zakres działania Instytutu określa statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 3. Dyrektor Instytutu jest dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia, podległym bezpośrednio dysponentowi części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Załącznik do zarządzenia nr 321 Prezesa Rady Ministrów
z dnia 2 grudnia 2021 r. (M.P. z 2023 r. poz. 412)
STATUT INSTYTUTU STRAT WOJENNYCH IM. JANA KARSKIEGO [1]
§ 1. Instytut Strat Wojennych im. Jana Karskiego, zwany dalej „Instytutem”, jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów, prowadzącą działalność badawczą, edukacyjną, wydawniczą oraz popularyzatorską w zakresie wiedzy o konsekwencjach II wojny światowej.
§ 2. Siedzibą Instytutu jest Warszawa.
§ 2a. Instytut może używać nazwy skróconej w brzmieniu „Instytut Karskiego”.
§ 3. Przedmiotem działalności Instytutu jest:
1) inicjowanie oraz prowadzenie badań naukowych zmierzających do kompleksowego ustalenia i opisania skutków II wojny światowej dla Rzeczypospolitej Polskiej, a także dla Europy Środkowo-Wschodniej;
2) współpraca w zakresie badań nad skutkami II wojny światowej z ośrodkami naukowymi w kraju i za granicą;
3) prowadzenie działań edukacyjnych i popularyzatorskich w kraju i za granicą;
4) inicjowanie wydarzeń naukowych pozwalających angażować środowiska naukowe skupione wokół badań nad skutkami II wojny światowej w kraju i za granicą;
5) inicjowanie działań w zakresie upowszechniania wiedzy na temat totalitarnego charakteru nazizmu i komunizmu;
6) prowadzenie działalności wydawniczej i dokumentacyjnej;
7) upowszechnianie w społeczeństwie polskim wiedzy z zakresu działania Instytutu, w tym prowadzenie strony internetowej Instytutu zawierającej informacje z zakresu działania Instytutu;
8) opracowywanie, w tym w postaci elektronicznej, zestawienia strat indywidualnych poniesionych przez obywateli Rzeczypospolitej Polskiej;
9) prowadzenie badań dotyczących polskich strat wojennych oraz genezy i skutków II wojny światowej, a także popularyzowanie wiedzy na ten temat;
10) inicjowanie i prowadzenie współpracy międzynarodowej w zakresie działalności Instytutu.
§ 4. 1. Instytutem kieruje dyrektor przy pomocy kierowników komórek organizacyjnych.
2. Dyrektor ustala zakres czynności osób, o których mowa w ust. 1.
3. Dyrektor może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Instytutu do prowadzenia spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie.
4. (uchylony)
§ 5. 1. Dyrektora powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
2. Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony przez dyrektora kierownik komórki organizacyjnej.
3. W przypadku odwołania dyrektora Prezes Rady Ministrów powierza pełnienie obowiązków dyrektora pracownikowi Instytutu, do czasu powołania nowego dyrektora.
§ 6. Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1) kierowanie pracami Instytutu;
2) reprezentowanie Instytutu na zewnątrz;
3) zapewnienie funkcjonowania i ciągłości pracy Instytutu;
4) zarządzanie mieniem Instytutu w sposób zapewniający realizację jego zadań statutowych;
5) opracowywanie rocznego planu działania Instytutu i rocznego planu finansowego Instytutu;
6) sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności Instytutu i informacji z wykonania planu finansowego;
7) sporządzanie sprawozdań budżetowych z realizacji budżetu Instytutu;
8) sporządzanie planów wydawniczych;
9) (uchylony)
10) ustalanie regulaminu organizacyjnego Instytutu oraz regulaminu pracy, a także innych regulaminów wewnętrznych, których wydanie przewidują przepisy odrębne.
11) (uchylony)
§ 7. 1. W Instytucie działa Rada Instytutu, zwana dalej „Radą”, pełniąca funkcje opiniodawcze i doradcze.
2. Do zadań Rady należy w szczególności:
1) opiniowanie projektu rocznego planu finansowego Instytutu oraz projektu rocznego planu działania Instytutu;
2) opiniowanie rocznych sprawozdań z wykonania planu działania Instytutu oraz planu finansowego Instytutu;
3) (uchylony)
4) opiniowanie wniosków w sprawie stałej współpracy Instytutu z innymi podmiotami;
5) (uchylony)
6) (uchylony)
7) uchwalanie regulaminu Rady.
3. Rada podejmuje decyzje zwykłą większością głosów.
4. Przewodniczący Rady zwołuje posiedzenia Rady nie rzadziej niż raz na kwartał.
5. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje dyrektor.
6. Dyrektor lub upoważniona przez niego osoba przedstawia na posiedzeniu Rady sprawozdanie z bieżącej działalności Instytutu.
7. W posiedzeniach Rady mogą brać udział, bez prawa głosowania, osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady.
8. Obsługę administracyjno-biurową Rady zapewnia Instytut.
§ 8. 1. W skład Rady wchodzi od 10 do 20 członków.
2. Członków Rady powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
3. Przewodniczącego Rady wybiera Rada spośród swoich członków.
4. (uchylony)
5. W skład Rady wchodzi, z prawem głosu, dyrektor, którego nie wlicza się do liczby członków Rady, określonej w ust. 1.
§ 9. W skład Instytutu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Wydział Naukowo-Badawczy;
2) Wydział Prasowy i Wydawniczo-Popularyzatorski;
3) Wydział Współpracy Krajowej i Międzynarodowej;
4) Wydział Organizacyjno-Administracyjny.
§ 10. 1. Członkom Rady za udział w jej pracach przysługują:
1) dieta za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym odbyło się przynajmniej jedno posiedzenie Rady, w wysokości ustalonej przez Prezesa Rady Ministrów oraz
2) zwrot kosztów podróży i zakwaterowania przyznawanych na zasadach określonych w przepisach dotyczących wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140 oraz z 2023 r. poz. 240 i 641).
2. Członek Rady nieuczestniczący w posiedzeniu Rady w danym miesiącu kalendarzowym nie otrzymuje diety za dany miesiąc.
3. Jeżeli w danym miesiącu kalendarzowym odbyły się co najmniej dwa posiedzenia Rady, dieta ulega proporcjonalnemu obniżeniu za każdy dzień nieuczestniczenia w posiedzeniu Rady.
§ 11. 1. Do osób zatrudnionych w Instytucie stosuje się przepisy dotyczące pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2. Zasady wynagradzania pracowników Instytutu regulują przepisy dotyczące wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych wydane na podstawie art. 773 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 54 Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie utworzenia Instytutu Strat Wojennych im. Jana Karskiego (M.P. poz. 1034). Zmiana weszła w życie 3 października 2025 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
