Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Monitor Polski rok 2023 poz. 1175
Wersja aktualna od 2023-10-31
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Monitor Polski rok 2023 poz. 1175
Wersja aktualna od 2023-10-31
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII1)

z dnia 25 września 2023 r.

w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Minister Rozwoju i Technologii: W. Buda

1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838).

Załącznik do obwieszczenia Ministra Rozwoju i Technologii
z dnia 25 września 2023 r. (M.P. poz. 1175)

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "FACYLITOWANIE - PROWADZENIE SPOTKAŃ GRUPOWYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej

Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 7 lat. W celu przedłużenia ważności certyfikatu należy przedstawić dokumenty potwierdzające prowadzenie co najmniej 2 sesji facylitowanych w trakcie 2 lat poprzedzających datę wygaśnięcia ważności certyfikatu.

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, 6 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze usługi rozwojowe

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych" jest gotowa do samodzielnego przygotowania i prowadzenia procesu pracy grupy tak, aby ułatwić osiągnięcie założonego celu, ustalonego uprzednio z interesariuszami. Podczas prowadzenia spotkań grupowych jest skoncentrowana zarówno na osiągnięciu celu grupy, jak i na potrzebach członków grupy. W swojej pracy wykorzystuje specjalistyczną wiedzę z zakresu współpracy grupowej, modeli, metod i technik facylitacji. Świadomie używa narzędzi komunikacyjnych, aby ułatwiać pracę grupy i zapewniać partycypacyjny charakter sesji facylitowanej. Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych" jest świadoma swojej odpowiedzialności za powierzone zadanie, która obejmuje wyłącznie zaprojektowanie i prowadzenie procesu pracy grupy. Nie daje ona swojego wkładu w zakresie tematu, nad którym pracuje grupa, ani nie ocenia pojawiających się treści.

Zestaw 1. Zarządzanie relacją z interesariuszami

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Rozróżnia interesariuszy i ich role

- wskazuje interesariuszy i ich związek z facylitacją,

- uzgadnia odpowiedzialność poszczególnych osób w procesie pracy grupy.

Identyfikuje potrzeby klienta

- charakteryzuje sposoby analizowania potrzeb klienta,

- zadaje klientowi pytania diagnozujące,

- sprawdza kontekst organizacyjny lub społeczny,

- doprecyzowuje cele procesu facylitacji,

- dowiaduje się, w jaki sposób będą lub mogą być wdrażane rezultaty pracy grupy.

Precyzuje wymagania względem sesji facylitowanej, którą ma poprowadzić

- ustala z klientem oczekiwane rezultaty,

- sprawdza warunki i możliwości po stronie klienta,

- ustala warunki procesu facylitacji (w szczególności czas trwania, wielkość grupy) ułatwiające maksymalne osiągnięcie oczekiwanych rezultatów,

- uzgadnia z klientem kolejne etapy sesji facylitowanej.

Monitoruje poziom satysfakcji wybranych interesariuszy

- pozyskuje informację zwrotną od uczestników sesji facylitowanej oraz zamawiającego,

- inicjuje podsumowanie osiągniętych rezultatów na zakończenie procesu facylitacji.

Zestaw 2. Planowanie procesu pracy grupy

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Planuje proces facylitacji w oparciu o wiedzę metodyczną

- omawia procesy pracy grupowej (m.in. podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, planowanie strategiczne, myślenie twórcze),

- charakteryzuje wybraną metodę facylitacji,

- omawia procesy dynamiki grupowej,

- opisuje różnice w preferencjach w zakresie stylów myślenia i działania oraz typów osobowości.

Przygotowuje plan sesji facylitowanej, dobierając metody pracy adekwatne do celów i jej uczestników

- przygotowuje scenariusz sesji facylitowanej z uwzględnieniem aktywności jej uczestników, używanych technik i narzędzi facylitacji oraz przewidywanego czasu przeznaczonego na poszczególne aktywności,

- wyjaśnia, jak zaplanowane aktywności przełożą się na osiągnięcie założonego celu,

- umieszcza w planie sesji facylitowanej różnorodne formy pracy grupowej lub aktywności sprzyjające osiągnięciu partycypacyjnego charakteru sesji facylitowanej,

- uwzględnia w planie sesji facylitowanej różnorodność grupy, w tym różne potrzeby osób o odmiennych stylach myślenia i działania lub typach osobowości.

Zapewnia warunki sprzyjające pracy grupowej (online, offline, hybrydowej)

- uzgadnia z klientem przestrzeń umożliwiającą zastosowanie różnorodnych form pracy,

- przygotowuje adekwatne do planu sesji facylitowanej i liczby jej uczestników materiały oraz wyposażenie lub dostęp do aplikacji do prowadzenia sesji online,

- udostępnia uczestnikom sesji facylitowanej efekty lub wyniki ich pracy.

Zestaw 3. Prowadzenie pracy grupy podczas sesji facylitowanej

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Stosuje komunikację wspierającą partycypację uczestników sesji facylitowanej

- zachęca do uwzględniania perspektywy myślenia innych uczestników sesji facylitowanej,

- wykorzystuje techniki aktywnego słuchania,

- zadaje pytania pomocnicze i parafrazuje wypowiedzi uczestników sesji facylitowanej adekwatnie do sytuacji,

- umożliwia wypowiadanie się wszystkim uczestnikom sesji facylitowanej,

- uzasadnia proponowane przez siebie sposoby pracy uczestników sesji facylitowanej i kolejne działania.

Reaguje na zachowania w grupie i postępy w pracy grupy

- na bieżąco monitoruje stopień realizacji celu oraz sposób współpracy,

- w razie potrzeby modyfikuje proces (np. zmienia formę pracy, technikę),

- dostosowuje swój styl pracy do potrzeb i możliwości grupy,

- uzasadnia proponowany sposób pracy,

- słucha propozycji grupy i się do nich odnosi,

- informuje grupę o postępach w pracy,

- interweniuje w sytuacji niezrozumienia lub odchodzenia od celu.

Charakteryzuje sposoby zarządzania sytuacjami konfliktowymi, które pojawiają się w procesie facylitacji

- charakteryzuje konflikt i jego rolę w procesie pracy grupy podczas sesji facylitowanej,

- dostrzega ukryte konflikty w grupie,

- omawia sposoby ujawniania i rozwiązywania konfliktów podczas sesji facylitowanej.

Zachowuje neutralność

- zachowuje neutralność wobec uczestników sesji facylitowanej, w szczególności w zakresie ich preferencji, pochodzenia, wiedzy, stanowiska.

- prowadzi proces facylitacji niezależnie od własnej wiedzy i stanowiska dotyczącego tematu sesji facylitowanej,

- używa sformułowań bez ocen.

Stymuluje różne sposoby myślenia w grupie

- wykorzystuje artefakty, cytaty lub inne inspiracje w pracy z uczestnikami sesji facylitowanej,

- stosuje techniki facylitacji sprzyjające kreatywności,

- aktywizuje uczestników sesji facylitowanej o różnych potrzebach odnośnie do sposobu pracy, biorąc pod uwagę ich preferencje,

- docenia generowanie pomysłów bez odnoszenia się do ich treści.

Zestaw 4. Tworzenie ścieżki samorozwoju w roli facylitatora

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Doskonali warsztat facylitatora

- tworzy plan działań doskonalących swój warsztat zawodowy,

- bierze udział w działaniach doskonalących swój warsztat zawodowy, np. konferencje, szkolenia, kursy.

Pogłębia samoświadomość

- poddaje refleksji własne zachowania, emocje i rezultaty pracy,

- modyfikuje swoje zachowania w efekcie autoobserwacji,

- omawia potencjalny wpływ swoich wartości i przekonań na pracę facylitatora,

- pozyskuje informację zwrotną dotyczącą swojej pracy od zamawiającego lub uczestników sesji facylitowanych,

- opisuje wpływ własnych zachowań na grupę i zachowań grupy na siebie.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Metody weryfikacji efektów uczenia się

Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się poniższe metody:

- test teoretyczny (w tym studium przypadku),

- obserwację w warunkach symulowanych lub rzeczywistych,

- analizę dowodów i deklaracji (w tym portfolio),

- wywiad swobodny lub ustrukturyzowany (rozmowę z komisją walidacyjną).

2. Zasoby kadrowe

W skład komisji walidacyjnej wchodzą co najmniej 2 osoby, z których jedna pełni funkcję przewodniczącego komisji.

Każdy członek komisji walidacyjnej musi posiadać certyfikat kwalifikacji rynkowej "Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych" lub imienne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia z przynajmniej jednej metodyki facylitacji wymienionej poniżej:

- Process Iceberg,

- Technology of Participation,

- Clean Language,

- Result Based Conversation,

- Drama Stosowana,

- metodyka facylitacji stosowana przez International Association of Facilitators.

Ponadto każdy członek komisji walidacyjnej musi spełniać przynajmniej jedno z poniższych kryteriów:

- mieć udokumentowane wykształcenie wyższe z zakresu psychologii, pedagogiki, nauk socjologicznych lub nauk o zarządzaniu i jakości,

- mieć udokumentowane przeprowadzenie co najmniej 10 sesji o charakterze superwizji, certyfikacji lub dawania informacji zwrotnej,

- mieć udokumentowane przeprowadzenie co najmniej 30 sesji facylitowanych.

Członkowie komisji walidacyjnej muszą łącznie spełniać wszystkie powyższe kryteria, przy czym nie każdy członek komisji walidacyjnej musi je spełniać jednocześnie.

3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Instytucja certyfikująca zapewnia warunki organizacyjne i techniczne niezbędne do przeprowadzenia walidacji. Instytucja certyfikująca zapewnia:

- dostęp do aplikacji umożliwiającej przeprowadzenie testu teoretycznego, która posiada funkcję ograniczenia czasu trwania testu oraz liczenia udzielonych odpowiedzi,

- dostęp do sali warsztatowej wyposażonej w stoły, krzesła oraz ściany lub tablicy umożliwiającej przyklejanie papieru,

- dostęp do platformy online umożliwiającej zorganizowanie wideokonferencji i posiadającej funkcję przydzielenia osób uczestniczących do wirtualnych pokoi,

- dostęp do wirtualnej tablicy umożliwiającej użytkownikom zamieszczanie treści tekstowych (np. na kolorowych karteczkach),

- komputer z możliwością odczytywania plików tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych, prezentacji oraz plików PDF.

Instytucja certyfikująca zapewnia wsparcie doradcy walidacyjnego, który posiada wiedzę na temat efektów uczenia się opisanych w kwalifikacji rynkowej oraz sposobów ich weryfikacji. Rolą doradcy walidacyjnego jest wspieranie osób przystępujących do walidacji w przygotowaniu niezbędnej dokumentacji oraz odpowiadanie na pojawiające się pytania i wątpliwości dotyczące procesu walidacji oraz gotowości do przystąpienia do tego procesu.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

1. Wykształcenie średnie lub średnie branżowe.

2. Złożenie portfolio z opisami 10 przeprowadzonych procesów facylitacji, w tym jednego uwzględniającego szczegółowy scenariusz sesji facylitowanej.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji rynkowej

Nie rzadziej niż raz na 10 lat

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00