Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2007 r., sygn. I FSK 64/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Maria Dożynkiewicz (spr.) Sędziowie sędzia NSA Krzysztof Stanik sędzia NSA Jan Zając Protokolant Dariusz Rosiak po rozpoznaniu w dniu 11 grudnia 2007 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej J. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 22 sierpnia 2006 r. sygn. akt I SA/Bd 383/06 w sprawie ze skargi J. L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w T. z dnia 16 marca 2006 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu oprocentowania nadpłaty. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od J. L. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w T. kwotę 1800 (jeden tysiąc osiemset) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 22 sierpnia 2006 r., sygn. akt I SA/Bd 383/06 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę J. L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w T. z 16 marca 2006 r. nr (...) w przedmiocie odmowy zwrotu oprocentowania nadpłaty.
W uzasadnieniu Sąd ten wskazał, że decyzją z 15 grudnia 2005 r. Naczelnik Urzędu Celnego w T. odmówił skarżącemu zwrotu oprocentowania nadpłaty od dnia wpłaty podatku akcyzowego do dnia zwrotu tego podatku. Organ pierwszej instancji stwierdził, że postanowieniem z 22 lutego 2005 r. zwrócono stronie nadpłatę podatku akcyzowego w kwocie (...) zł. Zwrotu podatku z urzędu dokonano z uwagi na wydanie przez Dyrektora Izby Skarbowej w B. w wyniku samokontroli decyzji z 20 stycznia 2005 r. uchylającej decyzję Izby Skarbowej w B. z 9 stycznia 2002 r. i umarzającej postępowanie w sprawie, w której określono skarżącemu ostateczną decyzją zobowiązanie w podatku akcyzowym za miesiące od lutego do listopada 2000 r. Wg organu pierwszej instancji Naczelnik Urzędu Skarbowego we W. nie przyczynił się do powstania nadpłaty, gdyż stosował przepisy obowiązujące w dacie wydania rozstrzygnięcia, tj. § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 15 grudnia 1999 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz. U. nr 105, poz. 1197 ze zm.). Stąd też żądanie strony wypłaty oprocentowania nadpłaty od dnia wpłaty podatku nie było uzasadnione.
