Wyrok NSA z dnia 11 maja 2010 r., sygn. I OSK 999/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.), Sędzia NSA Jerzy Bujko, Sędzia del. NSA Jacek Hyla, Protokolant Kamil Wertyński, po rozpoznaniu w dniu 11 maja 2010r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skarg kasacyjnych P. P. i Ministra Skarbu Państwa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 kwietnia 2009r. sygn. akt IV SA/Wa 239/09 w sprawie ze skargi P. P. na postanowienie Ministra Skarbu Państwa z dnia [...] listopada 2008r. nr [...], [...] w przedmiocie zwrotu wniosku w sprawie rekompensaty 1. ze skargi kasacyjnej Ministra Skarbu Państwa: uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. oddala skargę kasacyjną P. P.; 3. odstępuje od zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości od P. P. na rzecz Ministra Skarbu Państwa.
Uzasadnienie
Minister Skarbu postanowieniem z [...] listopada 2008 r. nr [...] utrzymał w mocy własne postanowienie z [...] października 2008 r. o zwrocie wniosku P. P. w przedmiocie wypłaty rekompensaty w kwocie 39.672.240,00 zł z tytułu przejęcia przez Państwo gruntów leśnych o łącznej powierzchni [...] ha. W uzasadnieniu wskazał, że obecnie nie ma przepisu, który przewidywałby właściwość organu administracyjnego do orzekania o roszczeniach dotyczących nabycia przez Skarb Państwa własności nieruchomości na podstawie dekretu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 12 grudnia 1944 r. o przejęciu niektórych lasów na własność Skarbu Państwa. Zatem - zdaniem organu - właściwym dla dochodzenia roszczeń z tytułu takiego przejęcia jest sąd powszechny. Minister powołał się w tym względzie na uchwałę z dnia 27 kwietnia 1994 r. (sygn. akt III CZP 54/94, OSNC 1994/11/215), w której Sąd Najwyższy stwierdził, iż organ administracyjny nie jest właściwy do rozstrzygania sporów dotyczących nabycia przez Skarb Państwa własności na mocy wyżej wskazanego dekretu oraz na wyrok z dnia 15 maja 2007 r. (sygn. akt IV SA/Wa 113/07, publ. LEX nr 346965), w którym postawiono tezę, iż na gruncie obecnie obowiązujących przepisów spory dotyczące nabycia przez Skarb Państwa własności lasów i gruntów leśnych na podstawie uchylonego dekretu mogą być rozstrzygane jedynie w postępowaniu przed sądem powszechnym.
